Článek
Důvody vzniku Pragy V3S byly prozaické. Po skončení druhé světové války měla československá armáda zastaralé složení vozového parku. Vývoj třínápravového automobilu přitom zabral pouhých 20 měsíců. Automobilka zkoušela celkem tři prototypy, jeden během testů shořel.
Praga neměla vlastní vhodný motor, protože jedním z armádních požadavků byl vzduchem, a nikoliv vodou chlazený motor. Použit tak nakonec byl agregát T 912 z kopřivnické Tatry. V případě modelu V3S měl 7,5litrový vzduchem chlazený šestiválec výkon 72 kW (98 k) a 353 Nm točivého momentu při 1400 otáčkách.
V československé armádě v době největší slávy „vejtřasky”, jak se tomuto modelu nejčastěji přezdívalo, působilo pětadvacet tisíc strojů. Ještě dnes jich armáda využívá zhruba pět stovek. Pragovky jsou zvolna nahrazovány modernějšími nákladními auty, především tatrovkami.
O nejdéle vyráběném nákladním automobilu, který nakonec našel uplatnění nejenom v armádě, nýbrž i v civilním sektoru, kolují legendy. Pravda, V3S byla hlučná, nepohodlná, na silnici pomalá, ale zkušený řidič v ní projel skoro libovolný terén. A také měla velmi houževnatou techniku, kterou nebyl problém opravit takříkajíc na koleně. Více v našem dřívějším článku. [celá zpráva]