Článek
Donkervoort se ruční výrobě lehkých sportovních automobilů věnuje již od roku 1978, přičemž na začátku používal motory společnosti Ford, následně však přešel na motory značky Audi. A to včetně ikonického 2,5litrového přeplňovaného pětiválce, se kterým se však nyní loučí.
Automobilka totiž představila finální limitovanou edici pětiválcového dvoumístného sporťáku F22 s označením Final Five, která má být tečkou za pětadvacetiletou historií. A jak už název napovídá, edice bude omezena pouze na pět kusů.
Podobně jako u jiných modelů také pod kapotou F22 Final Five je motor naladěn na nejvyšší výkon 500 koní a 640 Nm točivého momentu, společnost si však dala záležet na snižování hmotnosti, díky čemuž se ukazatel váhy zastavil na hodnotě 716 kilogramů.
Vůz má karbonovou karoserii, karbon keramické brzdy, karbonová kola nebo titanový výfuk. Jeho motor, spojený přes pětistupňovou manuální převodovku se zadní nápravou osazenou samosvorným diferenciálem Torsen, tak dokáže sporťák dostat z nuly na 100 km/h za 2,5 sekundy. Maximální rychlost dosahuje až 290 km/h.
Donkervoort F22 navíc slibuje i působivé zážitky v zatáčkách. Díky kombinaci elektronicky nastavitelných tlumičů TracTive, sportovně naladěnému podvozku a pneumatikám Nankang AR1 s rozměry 235/40 vpředu a 275/35 vzadu by měl vůz dosáhnout v zatáčkách přetížení až 2,3 G.
Každý z pěti strojů už má svého vlastníka, přičemž cena startovala od částky 315 000 eur (v přepočtu zhruba 7,96 milionu korun). Otázkou nyní zůstává, jaký motor nabídne příští model automobilky. Podle tiskové zprávy se však nemusíme bát, že by šlo o elektromobil.