Článek
Jako první se na mokrou trať vydaly stroje, které jezdily od 70. do 80. let. „Máme tu fakt hezká auta. Podle mě si fanda jakékoliv značky přijde na své,“ rozhlížel se kolem sebe sportovní komisař Jaroslav Malík s tím, že oblíbeného klání se smějí zúčastnit závodní a sportovní vozidla vyrobená do roku 1990.
Před Rudolfinem zaparkovaly tzv. youngtimery, tedy vozy, které v běžném provozu člověk nepotká. K vidění byly například Lancia Delta Integrale, Triumf 2000, Toyota Celica, Toyota Corolla GTI, Saab 96, Porsche 911, Škoda MB1000 a další.
Ta z metropole zamířila do Teplic na severu Čech, kde v neděli závod končí. Kudy přesně, musely posádky vyčíst ze slepého itineráře, který dostaly až těsně před startem. Protože trasa vedla v běžném provozu, museli soutěžící dodržovat dopravní předpisy.
„Každé auto má GPS, my tak kontrolujeme, zda dodržují povolenou rychlost. Pokud ji překročí, následuje penalizace. Jedním z kritérií, které se hodnotí, je, jak jedou podle předpisů. A rychlou jízdou nesmějí dohánět případné chyby,“ řekl Novinkám Malík.
Šlápnout pořádně na pedál soutěžící smějí během měřených Show sekcí, na krátkých uzavřených úsecích. „I na okruhu ve Vestci nebo závodu do vrchu v Telnici v pátek,“ uvedl. Letos poprvé zamíří peloton za hranice. „V Žitavě projíždějí historickým centrem, kde se konají velikonoční trhy,“ pozval Malík.

Před Rudolfinem se shromáždilo kolem 150 vozů.
Myšlenka pořádat závod pro legendy se podle něj zrodila v hospodě. „Promotér Eda Patera přemýšlel, že by se mělo něco udělat pro bývalé závodníky. Vytáhl notýsek, kde měl jména vyhlášených závodníků, které jsme znali leda ze Světa motorů nebo ze soutěží, a rok nato byli na startu,“ připomněl původ unikátního podniku komisař.
Za déšť byli rádi
Déšť, který v pátek vydatně smáčel metropoli, vítal. „Jsme rádi, když je takhle. I když my jako pořadatelé zmokneme, zmrzneme. Ale aspoň zůstanou doma cyklisti a turisti, takže nedochází k nějakým kontroverzním událostem,“ vysvětlil.
„A hlavně se nepráší,“ byl rád za déšť závodník Tomáš z Prahy, který se na start chystal s tchánem Antonínem. Za volantem se budou střídat, aby si jízdu náležitě užili. „Ale zas budeme mít bláto až na střechu,“ děsil se starší muž, který závodí od roku 1966.
Shodli se, že letos jedou po čtrnácté. Tentokrát ve voze francouzské výroby z roku 1986. „Máme doma i vzácnější kousky, ale nechceme je brát, abychom je neponičili,“ podotkl Tomáš. Nad otázkou, jak se jim daří se slepou mapou na první pokus trefit cíl, se jen pousmál. „No, občas se nám to podaří,“ prozradil.

Někteří závodníci dali nahlédnout i do útrob stroje.
Tomáš jezdí od 80. let. „Kolik peněz já už prozávodil,“ pousmál se. „A protože nebyl čas, stihnul jsem se oženit až v padesáti letech. Ale mám krásnou manželku vychovanou závodníkem, takže mi to dovolí. A dva malé kluky, kteří se o auta velmi zajímají,“ hlásil nadšenec do aut, který působí i jako tzv. průzkumník trati. „Já tomu říkám špion. Pro jeden tým těsně před závodem projíždím trať, abych zjistil aktuální podmínky,“ vysvětlil.
Rallye Praha byla soutěž mistrovství Československé republiky, na jejímž startu v Praze na Letné stála v roce 1972 celá naše tehdejší soutěžní špička v čele s továrním týmem AZNP Škoda Mladá Boleslav. Rallye Praha Revival umožní zavzpomínat na legendy motoristického sportu. Památku těch, kteří nás již opustili, uctí svou účastí jejich kolegové.