Hlavní obsah

Z čínské ofenzivy chceme těžit, říká šéf Stellantisu a kupuje pětinový podíl v tamní automobilce

Automobilová skupina Stellantis koupí za 1,5 miliardy eur (37,1 miliardy Kč) 21procentní podíl v čínském výrobci elektromobilů Zhejiang Leapmotor Technologies. Skupina se tak snaží upevnit si postavení v Číně, která je největším automobilovým trhem na světě, zatímco Leapmotor získá oporu v Evropě.

Foto: Stellantis

Stellantis kupuje podíl v čínském Leapmotor. Vlevo na fotce šéf Stellantisu Carlos Tavares, vpravo šéf Leapmotoru Ču Ťiang-ming

Článek

Zavedené mezinárodní automobilky se snaží dohnat náskok čínských společností v přechodu na elektromobily. Stále více čínských výrobců elektromobilů uvádí na trh své levnější modely. Stellantis díky této transakci získá přístup k pokročilým technologiím firmy Leapmotor.

„Čínská ofenziva je vidět všude,“ řekl novinářům generální ředitel Carlos Tavares a dodal: „Díky této dohodě z ní můžeme těžit, místo abychom se stali její obětí.“

„Leapmotor přináší na trh nejlepší elektromobilní produkty ve své třídě za konkurenceschopnou cenu. Věříme v oboustranně výhodná partnerství tvořená silnými hráči v rychle se vyvíjejícím prostředí. Ve spolupráci se společností Stellantis budeme i nadále inovativní a kreativní v oblasti technologií a obchodních synergií a přineseme vozy Leapmotor na globální trh,“ uvedl šéf Leapmotoru Ču Ťiang-ming.

V rámci transakce vznikne také společný podnik Leapmotor International, ve kterém bude mít Stellantis 51procentní podíl. Podnik bude mít výhradní práva na vývoz, prodej a výrobu produktů Leapmotor mimo Čínu.

Vývoz začne v příštím roce

Podnik se sídlem v Nizozemsku by měl začít s vývozem ve druhé polovině příštího roku. Partnerství pomůže Stellantisu rozšířit nabídku elektromobilů a splnit cíle, podle kterých mají do roku 2030 činit elektromobily veškerý jeho prodej v Evropě a polovinu prodeje v USA.

Citroën představil novou C3, elektromobil chce zaujmout cenou

AutoMoto

Někteří analytici jsou však skeptičtí k tomu, že podobná partnerství s menšinovým podílem mohou pomoci zavedeným zahraničním automobilkám zlepšit jejich upadající prodej v Číně, uvedla agentura Reuters. Malé investice umožní spíše přístup k novějším technologiím, které nejsou schopny vyvinout vlastními silami.

Generální ředitel šanghajské poradenské společnosti Automobility Bill Russo uvedl, že „úspěšných partnerství v automobilovém průmyslu je málo a často se rozpadají, když se zájmy rozcházejí“.

Strach z konkurence

Stellantis se obává rostoucí konkurence levných čínských elektromobilů v Evropě. Tuto obavu sdílí také Evropská komise (EK), která začala vyšetřovat, zda čínské automobilky nevyužívají nelegální státní subvence. Tavares byl v minulosti hlasitým kritikem levnějšího čínského dovozu do Evropy. Nyní řekl, že dohoda s Leapmotor nedělá ze Stellantisu „trojského koně“, a komisi za její snahu vyšetřovat čínský dovoz kritizoval.

„Máme rádi konkurenci. Zahájit vyšetřování není nejlepší způsob, jak tyto otázky řešit,“ řekl Tavares.

Leapmotor je v Číně devátým největším prodejcem aut označovaných jako New Energy Vehicles (NEV), kam patří čistě elektrická auta, hybridní automobily a vozy s vodíkovým pohonem. Společnost se snaží poskytovat licence na své platformy pro elektromobily a další aktiva zavedeným zahraničním automobilkám, aby získala hotovost. Minulý měsíc uvedla, že potřebuje pětinásobné zvýšení prodeje, aby přežila v konsolidujícím se odvětví elektromobilů.

Skupina Stellantis vznikla začátkem roku 2021 spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzského konkurenta PSA. Fúze dala dohromady značky francouzské skupiny Peugeot, Citroën, Opel a DS se značkami Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Maserati, Alfa Romeo či Ram.

Stellantis omladil všechny dodávky najednou

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám