Článek
Navzdory skromným začátkům se SUV Escalade stalo ikonou a Cadillac od roku 1998 prodal přes jeden milion kusů. Nyní prochází dosud nejradikálnější transformací.
Protože značka Cadillac přechází do roku 2030 na elektrický pohon v celém svém portfoliu, ani escalade této transformaci neunikne, možná překvapivě však již letos.
Designově si bere inspiraci jak z předchozích generací, tak i z elektromobilu Lyriq, který elektrickou ofenzivu luxusní značky koncernu GM odstartoval.
Odolá střelbě i výbušninám. BMW ukazuje novou řadu 7 v pancéřované verzi
Konstruktéři zvládli snížit koeficient odporu vzduchu přibližně o 15 procent ve srovnání s předchůdcem. Podle automobilky zejména díky hladkému podvozku, aktivním klapkám na přídi a aerodynamicky optimalizovaným 24palcovým kolům.
Novinka měří 5697 mm na délku, 2389 mm na šířku a 1934 mm na výšku s rozvorem 3460 mm. Je tak o 69 mm kratší než minulý escalade, přestože má o 53 mm delší rozvor. To je klasický přístup u elektromobilů, které potřebují co nejvíce místa pro baterii mezi nápravami.
Kabina je silně inspirována luxusním konceptem Celestiq a má 55palcový zakřivený displej. Zhruba 35 palců je věnováno řidiči a zahrnuje centrální informační a zábavní systém s vestavěným infotainmentem od Googlu.
Níže je 11palcové přední ovládací centrum, které se zdá být zaměřeno na ovládání klimatizace a nastavení vozidla. Je spojeno s elegantním ovladačem a bezdrátovou nabíječkou smartphonu.
Majitelé s řidičem možná budou mít zájem o paket Executive Second-Row Seating, který obsahuje středovou konzolu a také jednotlivá sedadla s vyhříváním, ventilací a masážními funkcemi. Mezi další přednosti patří dva 12,6palcové displeje, zadní ovládací centrum a odkládací stolky.
Za třetí řadou je zavazadelník o kapacitě 670 litrů, za druhou řadou 1958 litrů. Po sklopení druhé a třetí řady je zavazadlový prostor 3374 litrů. Místo osmiválce je pod přední kapotou 345 litrů.
Impozantní čísla
Model dostane pokročilý systém autonomního řízení Super Cruise, díky kterému je možné na 643 738 km kompatibilních silnic ve Spojených státech a Kanadě pustit ruce z volantu.
Escalade IQ má 24modulovou baterii s kapacitou 200 kWh, která modelu umožní dojezd přibližně 724 km na jedno nabití. Podle britského Autocaru, který čerpá z údajů amerického Úřadu na ochranu životního prostředí, váží celý balík baterií 1326 kilogramů, tedy asi jako minulá generace Škody Octavia. Pohotovostní hmotnost značka zatím neuvedla.
Dvoumotorový systém pohonu všech kol produkuje kombinovaný výkon 507 kW a točivý moment 834 Nm. Až 559 kW a 1063 Nm umí krátkodobě v režimu Velocity Max.
O elektrický hummer je nečekaný zájem, GMC navýší výrobní kapacity
I když je to méně než u GMC Hummer EV s výkonem 619 kW, Escalade IQ dokáže zrychlit z 0 na 96 km/h za méně než pět sekund. Model může také táhnout až 3629 kg.
Má 800voltovou architekturu a bude schopen získat až 161 km dojezdu za 10 minut pomocí stejnosměrné nabíječky. Doma může 19,2kW nabíječka zajistit dojezd přibližně 59 km za každou hodinu nabíjení.
Nechybí obousměrné nabíjení, které umožňuje použít vozidlo jako baterii pro napájení domova v případě nouze, jako je výpadek proudu.
Krabím krokem
Novinka jezdí na platformě Ultium a má tak i systém magnetického odpružení, které spolupracuje s adaptivními vzduchovými měchy.
Řízení čtyř kol je standardem a umožňuje zadním kolům natáčet se ve stejném nebo opačném směru jako přední kola. Cadillac uvedl, že Escalade IQ má poloměr otáčení 12 metrů, o dva metry méně než bez natáčení a sotva více než v případně znatelně menšího modelu XT6. Nechybí ani takzvaný krabí mód, kdy se zadní kola natočí shodně s předními nejen ve vysokých rychlostech, ale i při popojíždění.
Cadillac Escalade IQ se bude vyrábět v detroitské továrně Factory Zero a jeho cena bude začínat kolem 130 000 amerických dolarů, což je cca 2,8 milionu korun.
Do Evropy se oficiálními kanály alespoň zatím nedostane, díky specializovaným dovozcům to však bude jen otázkou času. GM navíc v následujících letech plánuje některé elektromobily opět začít dovážet i na starý kontinent.