Článek
Svou poslední novinkou chce zřejmě japonský výrobce vzdát hold modelu Harley-Davidson Sportster 883. XV950 se totiž od legendy liší jen několika detaily – například opačným umístěním řemene, o něco nižším sedlem, uložením motoru (napevno), jen jedním výfukem nebo digitálním tachometrem.
Yamaha už tento model – pod názvem Bolt - představila na jaře ve Spojených státech. Oficiální materiály se odvolávají se motocyklovou kategorii „Sport Heritage“ a na populární garážové úpravy 70. a 80. let.
Vzduchem chlazený čtyřventilový dvouválec s rozvodem OHC nabídne 52 koní a 80 Nm. To je víc, než najdete ve Sportsteru, který je navíc proti XV950 o zhruba 10 kilo těžší. Výrobce čeká, že jeho novinka bude jezdit hlavně po městě, proto ke spojce přidal gumový tlumič, který pomůže plynulosti při rozjezdu.
Gumou se naopak šetřilo při uložení motoru o objemu 942 ccm. Je totiž překvapivě uchycený napevno - jako nosný prvek rámu.
Tolik zmiňovaný inspirátor Yamahy XV950, H-D Sportster 883 už přitom z výrobní linky vyjíždí výhradně s motorem uloženým v pryžových blocích. Uložením používaným u H-D od roku 2004 se podařilo výrazně potlačit přenášení vibrací.
V prodeji dvě verze
Pro přenos síly na zadní kolo používá Yamaha bezúdržbový řemen s kevlarovým kordem. Proti H-D je na opačné straně stroje. Převodovka má pět stupňů. Výfukový systém je na rozdíl od Sportsteru 883 svedený jen do jedné koncovky tlumiče. Podle návštěvníků internetových diskuzí se k motorce tento styl nehodí. Podobně jako digitální tachometr.
Novinka od tří ladiček bude dispozici ve dvou verzích – dražší R nabídne lepší výbavu, včetně odpružení, sportovních linek na nádrži a kvalitnějšího sedla.
Díky charakteru motoru se dá čekat, že XV950 nabídne o něco sportovnější zážitky než Sportster 883. Česká cena zatím není známá.