Článek
Generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi Lej Ťün oznámil plán vstoupit na trh s elektromobily v roce 2021. Zavázal se, že do automobilového podnikání investuje deset miliard USD (asi 235 miliard Kč) a toto podnikání označil za „poslední velký podnikatelský projekt“ svého života. Jeho cílem je, aby se firma Xiaomi, založená v roce 2010, stala do 15 až 20 let jedním z pěti největších výrobců aut na světě.
Analytici jsou zatím rozděleni v názoru, zda projekt automobilu Xiaomi bude úspěšný. Někteří tvrdí, že pro Xiaomi je elektromobil přirozeným rozšířením podnikání, které firmě umožní nabídnout zákazníkům ucelenější digitální zážitek a získat více dat. Rýžovary, čističky vzduchu, televizory, telefony a další elektronika od firmy Xiaomi jsou v čínských domácnostech všudypřítomné.
Vůz SU7 se začíná prodávat v době, kdy čínský automobilový trh, který je největší na světě, bojuje s problémy na několika frontách. K tomu je nutné přidat cenovou válku a zpomalující domácí ekonomiku, která snižuje poptávku po automobilech.
„Za tři roky vývoje tohoto nového vozu je mým největším zjištěním, že vyrábět auta je extrémně obtížné. I gigant jako Apple to vzdal,“ uvedl šéf Xiaomi.
Firma bude kromě základní verze elektromobilu SU7 nabízet rovněž dražší verze Pro a Max. Dodávky základní verze a varianty Pro firma zahájí koncem dubna, dodávky verze Max koncem května. Všechny tři verze se prozatím budou prodávat pouze v Číně. Šéf podniku serveru CNBC řekl, že potrvá minimálně dva až tři roky, než se vůz SU7 dostane na zahraniční trhy.
„Současné podmínky na (čínském) trhu jsou pro nováčky poměrně náročné, deset největších hráčů neustále zvyšuje svůj tržní podíl,“ uvedla analytička firmy Gavekal Dragonomics Ernan Cuiová. Pokud Xiaomi nedokáže v krátké době prodávat ve velkém, hrozí podle ní, že automobily se stanou pro firmu v dlouhodobém výhledu brzdou v tvorbě zisku.
Zkušenosti firmy v oblasti chytrých telefonů jí ale současně podle analytiků dávají náskok před tradičními výrobci automobilů, pokud jde o chytré palubní desky a přístrojové vybavení. To je oblast, kterou čínští spotřebitelé oceňují.
SU7 využívá operační systém Hyper OS, který vyvinula společnost Xiaomi a který spojuje uživatele elektromobilů s jejími dalšími zařízeními, včetně chytrých telefonů.
Z 0 na 100 za 5 sekund
Základní model je vybaven jedním elektromotorem, který pohání pouze zadní kola. Vůz nabídne maximální výkon 299 koní a 400 Nm točivého momentu, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 5,28 sekundy a jeho maximální rychlost je 210 km/h. Baterie o kapacitě 73,6 kWh umožní dojezd 700 km dle čínského protokolu CLTC, čísla pro evropský předpis WLTP by však byla nižší.
Prostřední varianta Pro za 245 900 čínských jüanů (800 000 Kč), má stejný výkon, ale větší baterie o kapacitě 94,3 kWh dle CLTC umožní dojezd 830 km. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 5,7 s, maximální rychlost činí 210 km/h.
Vrcholná verze Max za 299 900 čínských jüanů (970 000 Kč), nabídne dvojici elektromotorů a pohon všech kol, nejvyšší výkon 673 koní a 838 Nm točivého momentu. Zrychlení z 0 na 100 km/h tak slibuje za 2,78 sekundy a maximální rychlost dosahuje až 265 km/h. 101kWh baterie dle CLTC láká na dojezd 800 km.
Vůz podporuje rychlonabíjení, maximální výkony však společnost zatím neupřesnila. Při využití maximálního výkonu by však vůz měl získat dojezd až 220 km již po 5 minutách nabíjení, po 15 minutách by se měl dojezd zvýšit až na 510 kilometrů.
Výzkumná společnost CreditSights očekává, že Xiaomi prodá v prvním roce 60 000 vozidel. První dva roky pak podle ní bude výroba automobilů Xiaomi kvůli vysokým nákladům na marketing a propagaci ve ztrátě.