Článek
Podobně jako už formule 1 v minulosti, i královská disciplína automobilových soutěží WRC pro sezonu roku 2022 přechází na částečně elektrický pohon. Tři auta, která se budou letos prát o titul, jsou podle nových pravidel všechna plug-in hybridy.
Ukázala se dohromady v sobotu v rakouském Salzburku - pět dní před prvním podnikem sezony, kterým bude Rallye Monte Carlo ve dnech 20.-23. ledna.
Představená auta jsou skutečně jen tři, stejně jako loni - Toyota GR Yaris Rally1, M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 a Hyundai i20 N Rally1. Všechna jsou pro letošní rok kompletně nová a všechna spojuje plug-in hybridní pohonné ústrojí, které se skládá z 3,9kWh baterie a 650V elektromotoru o výkonu 136 koní a točivém momentu 180 Nm.
Ford o svém voze zveřejnil asi nejvíc informací - dozvídáme se z nich, že elektrický systém váží 95 kg. Spalovacím motorem je přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, výkonu 380 koní a točivém momentu 420 Nm. Celkový výkon pohonného ústrojí je vyšší než 500 koní, ovšem ten bude dle pravidel možno využít jen 3 sekundy najednou, byť opakovaně.
GR Yaris Rally1 má podle tiskové zprávy dohromady také přes 500 koní a dá se očekávat, že soupeření Toyoty s Fordem bude velmi zajímavé. Ford má ve svých řadách eso z největších - pilota Sébastiena Loeba, který má na kontě 9 mistrovských titulů. Loňskému vítězi Sébastienu Ogierovi, který i letos jezdí na toyotě, tak přibude velmi tvrdý soupeř.
Ani týmu Hyundai, který představil nový speciál postavený na silniční i20 N, nechybí zvučná jména za volanty - jezdí tu Ott Tänak, Thierry Neuville a Dani Sordo, a kromě nich také Oliver Solberg, syn rallyové legendy Pettera Solberga.
U Fordu kromě Loeba dále jezdí Craig Breen, Gus Greensmith a Adrien Fourmaux. Na toyotách uvidíme kromě Ogiera také Elfyna Evanse, Kalleho Rovanperu, Esapekku Lappiho a Takamota Katsutu.