Článek
Příjmy, které státy mají ze spotřebních daní na konvenčních palivech, jsou nezanedbatelnou položkou v rozpočtu na údržbu silnic a dálnic. Elektromobily však benzín a naftu netankují, a tak jejich majitelé tyto daně neplatí. Některé vlády proto hledají cesty, jak tento výpadek příjmů vyřešit.
Zprávy o poněkud kontroverzním nápadu přicházejí z amerického státu Washington, kde navrhují danit ujetou míli 2,5 centu. Vztahovalo by se to na dálnice, státní a okresní silnice, stejně jako na městské ulice, nikoliv však na soukromé cesty, o které stát nepečuje.
Zatím je daň, která se jmenuje Road Usage Charge, tedy „poplatek za používání silnic“, ve stadiu návrhu zákona č. 1832. Pokud by návrh prošel na všech úrovních, řidiči elektromobilů a hybridů by se od července 2026 mohli účastnit dobrovolně.
Od roku 2030 by však byla daň povinná pro všechny řidiče. Stát Washington chce od roku 2035 zakázat prodej nových aut se spalovacími motory.
Auta se spalovacími motory ve hře i po roce 2035, ovšem na syntetická paliva
Proč by se někdo něčeho takového chtěl účastnit dobrovolně? Stát by těmto lidem odpustil roční registrační poplatky, které se mohou vyšplhat až na 275 dolarů (6150 korun). Průměrný washingtonský řidič ročně ujede necelých 11 tisíc mil (17 700 km), což při poplatku 2,5 centu za míli znamená právě 275 dolarů zaplacených na nové dani.
Otázkou samozřejmě je, jak zjišťovat množství ujetých kilometrů po různých silnicích. K navrhovaným možnostem patří telematická jednotka ve vozidle, aplikace ve smartphonu nebo licencované soukromé firmy, které by ověřovaly kilometrový proběh na displeji vozu.
Všechny tyto přístupy mají nějakou slabinu. Sledování pomocí jednotky ve vozidle je rizikem pro soukromí řidičů, s aplikací ve smartphonu to je stejné, a navíc by bylo třeba nějak rozlišit, jestli člověk zrovna řídí, nebo je pasažérem - či třeba jede autobusem. Cesta přes kilometrový proběh zase neumí rozlišit vzdálenost ujetou ve státě Washington a jinde, či po soukromých cestách.
Nápad danit ujetou míli má ještě jedno úskalí - nezvýhodňuje žádným způsobem lidi, kteří jezdí autem s nízkou spotřebou elektřiny. Alternativním nápadem, jak nahradit vypadlé příjmy ze spotřebních daní na palivu, by tedy mohlo být zavedení spotřební daně na elektřinu použitou k nabíjení elektromobilu.