Článek
Mazda podle informací japonského webu využije svůj legendární rotační, takzvaný Wankelův motor v elektrické verzi crossoveru MX-30. Vylepšený vůz by měl na trh dorazit v roce 2022 a benzínový motor by měl sloužit k prodloužení celkového dojezdu auta.
Mazda se k takovému kroku pravděpodobně uchýlila proto, že prodeje crossoveru MX-30 EV nejsou příliš vysoké. Automobilka si stanovila cíl 1000 prodaných aut měsíčně, a přitom teď stagnuje přibližně na polovině. Je dost dobře možné, že za nízkými prodeji stojí právě zmíněný poměrně nízký dojezd 200 kilometrů.
První jízda v Mazdě MX-30: Vynikající auto v podivném obleku
Podle zpráv Mazda věří, že benzínový Wankelův motor zdvojnásobí celkový dojezd auta. Rotační motor navíc může zvýšit prodeje i díky své velké atraktivitě technického řešení. Minimálně pak MX-30 dostane tento motor jako jediný elektrický crossover na světě.
Wankelův motor je agregát, který namísto klasických pístů využívá trojboký píst v oválné skříni, díky čemuž může být jednotka menší, ale také mnohem vyváženější a má menší vibrace. Dlouhodobě ho v produkčních vozech využívala právě Mazda, například u sportovního modelu RX-8.
Mazda odhalila víc k chystanému šestiválci, má být i elektrifikovaný
Wankelův rotační motor má ovšem i své nevýhody, konkrétně pak krátkou životnost. Odhaduje se, že v Mazdě vydrží jeden motor na přibližně 60 tisíc kilometrů, u opatrných řidičů asi o 10 tisíc kilometrů více. Poté často dojde k výměně nebo generální opravě, která je velmi nákladná. Nicméně jako prodlužovač dojezdu u modelu MX-30 může být ideálním řešením.