Článek
Mazda podle informací japonského webu využije svůj legendární rotační, takzvaný Wankelův motor v elektrické verzi crossoveru MX-30. Vylepšený vůz by měl na trh dorazit v roce 2022 a benzínový motor by měl sloužit k prodloužení celkového dojezdu auta.
Mazda se k takovému kroku pravděpodobně uchýlila proto, že prodeje crossoveru MX-30 EV nejsou příliš vysoké. Automobilka si stanovila cíl 1000 prodaných aut měsíčně, a přitom teď stagnuje přibližně na polovině. Je dost dobře možné, že za nízkými prodeji stojí právě zmíněný poměrně nízký dojezd 200 kilometrů.
Podle zpráv Mazda věří, že benzínový Wankelův motor zdvojnásobí celkový dojezd auta. Rotační motor navíc může zvýšit prodeje i díky své velké atraktivitě technického řešení. Minimálně pak MX-30 dostane tento motor jako jediný elektrický crossover na světě.
Wankelův motor je agregát, který namísto klasických pístů využívá trojboký píst v oválné skříni, díky čemuž může být jednotka menší, ale také mnohem vyváženější a má menší vibrace. Dlouhodobě ho v produkčních vozech využívala právě Mazda, například u sportovního modelu RX-8.
Wankelův rotační motor má ovšem i své nevýhody, konkrétně pak krátkou životnost. Odhaduje se, že v Mazdě vydrží jeden motor na přibližně 60 tisíc kilometrů, u opatrných řidičů asi o 10 tisíc kilometrů více. Poté často dojde k výměně nebo generální opravě, která je velmi nákladná. Nicméně jako prodlužovač dojezdu u modelu MX-30 může být ideálním řešením.