Hlavní obsah

Wankel je zpátky. Mazda odhalila MX-30 s prodlužovačem dojezdu s rotačním pístem

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV má sice poloviční baterii oproti běžné MX-30, dostala ale prodlužovač dojezdu v podobě Wankelova rotačního motoru a k tomu 50litrovou nádrž na benzín.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EVVideo: Mazda

Článek

Roky slibů a čekání jsou u konce, Wankelův rotační motor se konečně vrací pod kapotu silničního vozu značky Mazda. Nečekejte ovšem nic na způsob sporťáku RX-8 – Wankel v novém použití slouží jako generátor elektřiny pro hybridní verzi elektromobilu MX-30.

Už při vývoji, který byl završen před pár lety, japonští inženýři počítali s umístěním tzv. range extenderu – prodlužovače dojezdu – pod přední kapotu MX-30. Dlouho však byl tento vůz k mání pouze jako elektromobil, jehož lákavost snižovala kapacita baterie pouhých 35,5 kWh.

Mazda však na autosalonu v Bruselu představila verzi MX-30 e-Skyactiv R-EV, kde ta poslední tři písmena odkazují na rotační motor ve formě range extenderu. Ten pracuje pod přední kapotou spolu s generátorem elektřiny, nezabírá přímo na kola, ta pohání pouze elektřina.

Mazda vrací do hry Wankelův rotační motor, pod kapotou MX-30 se ukáže ještě v lednu

AutoMoto

Mazda vůz označuje za sériový plug-in hybrid. Dala by se použít i kategorie EREV – Extended Range Electric Vehicle, tedy Elektromobil s prodlouženým dojezdem, ovšem benzínu je na palubě podstatně víc než elektřiny v baterii.

Vozu se zmenšila baterie na půlku, tedy na 17,8 kWh, což znamená elektrický dojezd až 85 km. Baterii je možné nabíjet střídavým i stejnosměrným proudem a benefitem oproti čistě elektrické MX-30 je o 25 koní vyšší výkon, tedy 170 koní. Zásoba benzínu je 50litrová, ovšem automobilka nezveřejnila, jak daleko vůz dojede na baterii i benzín dohromady.

Na bruselském autosalonu se představilo auto v černé barvě s červenou střechou, které patří do edice R. Ta odkazuje na první osobní auto značky Mazda, model R360 Coupe, který měl také takto zbarvenou střechu. Emblém rotoru na různých místech interiéru, např. v hlavových opěrkách, je také součástí této edice.

Motor s trojúhelníkovitými rotačními písty je vynález Němce Felixe Wankela a došel použití v několika německých autech, z nichž nejznámější je asi NSU Ro80, vyráběné v letech 1967–1977. Byl ale nesmírně nespolehlivý a ve výrobě nevydržel dlouho. Je to právě automobilka Mazda, která ho proslavila po celém světě v silničních modelech RX-7 a RX-8 a také v několika závodních autech.

Mechanicky je Wankelův motor jednodušší, protože v něm chybí mechanismus klikové hřídele a ojnic, třebaže i zde je hřídel excentrická. Také tu není klasické ventilové ústrojí; pohyb pístu uvnitř válce různě otvírá a zavírá sací a výfukové kanály. A jednorotorový motor není ekvivalentem klasického jednoválcového motoru, neboť kolem rotoru jsou tři různé komory, v nichž zároveň probíhají různé fáze čtyřtaktního spalování.

Nevýhody ovšem jsou ve spolehlivosti zejména kvůli těsněním na hrotech rotoru. Ta musí spolehlivě těsnit, protože od sebe oddělují jednotlivé komory, ale zároveň kloužou po stěnách komory, což ústí v jejich mizernou životnost kvůli opotřebení. K jejímu prodloužení, a rovněž ke zlepšení těsnicích vlastností, je do komory vstřikován spolu s palivem také olej.

Spolehlivost a zejména dlouhověkost, resp. intervaly mezi nutností výměny hrotových těsnění, což znamená kompletní rozborku motoru, byly vždy Achillovou patou wankelů. V případě MX-30 e-Skyactiv R-EV automobilka slibuje lepší spolehlivost díky tomu, že motor bude běžet v konstantních otáčkách. Jak se to povede, ukáže čas.

Test Mazdy MX-30: Jiná než ostatní

Testy
Související témata:
Mazda MX-30

Výběr článků

Načítám