Článek
S Tuniskem má člověk spojené různé věci, výrobu aut ovšem nikoliv. Přesto tam už dvanáct let funguje automobilka, která exportuje své vozy i do Evropy. Jmenuje se Wallys.
Pokud vám tohle jméno připomíná Willys, původní označení armádního vozidla, z jehož jiného označení GP, zkratka slov General Purpose, později zkomolením vznikl název automobilky Jeep, dost možná nejste daleko od pravdy.
I vzhled wallysu opravdu hodně připomíná dnešní jeepy, vždyť i maska chladiče je na první pohled stejná. Bližším zkoumáním zjistíte, že má šest otvorů pro přístup vzduchu, ne sedm jako jeepy. Ovšem celkový design přídě byl snad kromě jeepů inspirován i trabantem.
Značka Wallys byla založena v roce 2006 bratry Omarem a Ziadem Guigovými. Tuniské ministerstvo obchodu jim však dlouho nechtělo udělit licenci k vyrábění aut, a to kvůli monopolu importérů zahraničních vozů na tamní trh. Nakonec licenci získali, avšak jen k výrobě aut pro export, nikoliv k jejich prodeji na domácím trhu.
Továrna stojí v Tunisu, ve čtvrti El Kabaria, která se potýká s vysokou nezaměstnaností. Pracuje v ní 60 přímých a dalších 120 nepřímých zaměstnanců a každý rok je vyrobeno 200–300 vozů Wallys.
První model značky se jmenoval Izis; ten se už neprodává. Druhý, modernější, ovšem vzhledově velmi podobný, dostal název Iris. Pohání ho motor od Peugeotu, dle webu automobilky je to tříválec o objemu 1,2 litru a výkonu 82 koní. Zrychlí na stovku za 11,2 vteřiny a dosáhne maximální rychlosti 139 km/h.
Wallys svá auta exportuje mimo jiné do jižní Evropy, zejména do Španělska, Portugalska a Itálie. Iris tedy plní emisní normu Euro 6. Základní cena vozu je 12 500 eur, tedy asi 316 tisíc korun.