Článek
Směr, kterým se v současnosti ubírá design aut značky BMW, nemusí být každému po chuti. Nejde jen o gigantické ledvinky, ale také o dojem přeplácanosti, který mohou některé partie jistých vozů vyvolávat. A proto se z různých míst ozývají někdy i dost ostře nesouhlasné názory.
Automobilka nad tím nehodlá mávnout rukou. „Neignorujeme cvrkot. Slyšíme ho, vidíme ho,“ cituje web britského magazínu Top Gear šéfa designu skupiny BMW Adriana van Hooydonka. Designové oddělení si je dobře vědomo toho, jak vzhled vozů značky rozděluje fanoušky.
Jenže prodejní výsledky vypadají trochu jinak. „Také se ale díváme na prodeje a ty vypadají dobře,“ jednoznačně vysvětlil tu podstatnou stranu mince van Hooydonk. Značka BMW loni prodala 2,1 milionu aut a objednávek nových modelů s kontroverzním vzhledem, jako je X1, i4, iX či i7, byla spousta.
BMW představuje novou řadu 7, uvnitř připomíná kino
„Myslíme si, že v naší práci musíme přidávat nové věci. Nemůžeme jen opakovat to, co máme. Někdy se musíme trochu odklonit a udělat něco nového. A to proto, že chceme mít úspěch taky za 10 let,“ říká van Hooydonk.
Auta, která jeho tým navrhuje nyní, přijdou na trh někdy v letech 2025 či 2026 a zůstanou na něm do roku 2033. „Když s autem prvně přijdete, lidé si nejsou jistí - někomu se to líbí, někomu ne. Ale pak při faceliftu se všichni shodnou a vydrží to až do konce životního cyklu, a snad i dál, když je z modelu ojetina,“ vysvětluje šéfdesignér a dodává, že pokud by se auto všem líbilo hned na začátku, nemuselo by tak hezky zestárnout.
„Máme poměrně jasnou vizi, kam půjdeme, takže to není, že bychom experimentovali nebo náhodně předhazovali publiku věci a čekali, co se chytne,“ říká.
Je na tom značka BMW podobně jako za éry Chrise Bangla na počátku 21. století, jehož tvorba také fanoušky šokovala, ale s odstupem se lidem vozy jako řada 5 E60 či řada 7 E65 líbí? „Pokud se nyní přestaneme posouvat, myslím, že nás přejedou. V Banglově éře bylo tohle odvětví celkem stabilní, všichni se cítili komfortně. Změna, kterou přinesl, nejspíš všechny zaskočila a lidé nevěděli proč. Dnes žijeme v době, kdy to všichni chápou,“ říká van Hooydonk, který pod Chrisem Banglem tehdy pracoval.
Poněkud svérázný přístup automobilka razí také u elektrických verzí svých modelů. Zatímco většina ostatních značek dává svým elektromobilům významně jiný design, BMW nikoliv - řada 4 vypadá v elektrické verzi i4 stejně jako konvenční vozy a stejné to je u řady 7 a nově i 5.
„Proč by měl elektromobil vypadat jinak? Jsem stejný člověk, chci stejnou věc, budu mít stejný život. Nechci všechno zcela jinak,“ nechal se slyšet Domagoj Dukec, šéfdesignér značky BMW, při rozhovoru s novináři na přehlídce Concorso d'Eleganza Villa d'Este v Itálii.
Jediné elektrické BMW, které vypadá úplně jinak než ostatní vozy, je iX - a to nemá žádný konvenční ekvivalent v nabídce značky. Oproti tomu Mercedes-Benz třídy S vypadá výrazně odlišně od EQS, jeho elektrického ekvivalentu.
„Mohli byste říct, že vpředu není žádný motor, ale pořád máte elektromotory. Máte větší baterii a musíte někam dát komponenty, které by jinak byly zhruba tam, kde je trakční baterie. Takže naše auta nemají přední zavazadelník. A pořád potřebujete chlazení,“ vypočítává Dukec důvody, proč elektrická auta klidně můžou sdílet design s těmi konvenčními.