Článek
Automobilka Mercedes-Benz hostila začátkem měsíce ve svém stuttgartském továrním muzeu velmi speciální aukci pořádanou renomovanou společností RM Sotheby’s, během které byl dražen pouze jeden jediný vůz: Mercedes-Benz W 196 Stromlinienwagen, tedy s elegantní aerodynamickou karoserií.
Automobil, jehož šasi nese číslo 00009/54, byl vyroben v roce 1954 a původně dostal odlišný a jednodušší typ karoserie. V této konfiguraci měl premiéru během Grand Prix Buenos Aires v lednu 1955, kdy slavný Juan Manuel Fangio s tímto vozem závod vyhrál.
V tom roce padlo i rozhodnutí nasadit vůz do závodů Grand Prix Itálie, ovšem již s novou aerodynamicky tvarovanou karoserií, od které je odvozeno označení Stromlinienwagen. Na okruhu v Monze usedl za volant tohoto vozu jezdec Stirling Moss, přičemž Fangio startoval do závodu s druhým podobným vozem.
Nové nejdražší auto všech dob je závodní Mercedes-Benz z roku 1955
Moss skončil kvůli technické závadě až na sedmém místě, přesto s průměrnou rychlostí 215,7 km/h stanovil nejrychlejší kolo. Na konci sezóny pak Fangio získal v závodě Formule 1 titul pro jezdce, zatímco Moss skončil na druhém místě. Vozy W 196 R si však jejich úspěchem zajistily pověst závodních legend.
Tento konkrétní vůz, tedy s šasi číslo 00009/54, byl v roce 1964 věnován automobilkou do amerického muzea Motor Speedway Museum v Indianapolis, kde strávil šest desetiletí. Během té doby se ovšem několikrát ukázal také na různých veteránských akcích.
Při nedávné dražbě, které se zúčastnili zájemci přímo na místě i prostřednictvím telefonů, se částka za vůz vyšplhala až na extrémních 51 155 000 eur, což je v přepočtu 1,29 miliardy korun.
Podle automobilky jde o vůbec nejdražší vydražený vůz závodní série Grand Prix a druhý nejdražší vydražený vůz značky. První příčku si s výrazným náskokem hlídá Mercedes-Benz 300 SLR „Uhlenhaut Coupé,“ který byl v roce 2022 vydražen za částku 135 milionů eur (cca 3,39 miliardy korun) a je tak historicky nejdražším vydraženým vozem na světě.