Hlavní obsah

Vzácný Seat 850 jsme protáhli českými okreskami, jednou věcí nás rozčiloval

Novinky, Martin Žemlička

Seat 850 Sport Spider je vlastně převlečeným fiatem téhož jména. Obě verze jsou velice vzácné, i původní model od Fiatu na silnicích potkáte zřídka, tytéž seaty pak spočítáte na prstech jedné ruky. Podařilo se nám projet se jedním ze zachovalých kusů.

Foto: Petr Horník, Právo

Seat 850 Sport Spider

Článek

Stojím u silnice v polích asi čtyřicet kilometrů za Plzní a chytám se za hlavu. Vedle stojí na žhnoucím slunci červený Seat 850 Sport Spider a opět odmítá nastartovat. Je to dnes už asi popáté, a ne naposledy, kdy si tohle auto, vyrobené v roce 1970, postavilo hlavu.

Otáčím klíčkem, startér se otočí a já pumpuji plynem, přesně jak mi poradil mechanik Jaromír Vaněk, když mi auto, které mimochodem vlastní závodní jezdec Petr Fulín, předával. Opět nic. Po chvíli zkouším to samé a nohu nechám asi v polovině plynového pedálu, a hle, Spider, jehož design navrhl věhlasný Bertone, po krátkém zakuckání naskakuje.

Foto: Petr Horník, Právo

Seat 850 Sport Spider

Lehké auto

Vyjíždím vstříc fotografovi, který stojí v polích a netrpělivě čeká. Spider - když už ho nastartujete - funguje výtečně. Předně, je to velice lehké auto (730 kg), které na okolí díky svému jednoduchému a zároveň podmanivému vzhledu působí jako magnet. Letní projížďka po prázdných okreskách s rukou ležérně položenou na rámu dveří a vystavenou slunečním paprskům je přesně to, proč byl Spider stvořen.

Seat 850 se vyráběl v letech 1966 až 1974, celkem se jej vyrobilo 664 tisíc kusů, a jak asi víte, je to licenční Fiat 850 (těch se vyrobilo podstatně více - 1,8 miliónu kusů). Nejvíce samozřejmě ve dvoudveřových a čtyřdveřových verzích, vzácné bylo kupé a ještě více otevřená verze Spider s plátěnou střechou.

Foto: Petr Horník, Právo

Seat 850 Sport Spider

Liší se Fiat 850 od Seatu 850? Co víme, tak opravdu jenom použitými logy a pak místem výroby. Zatímco Spider si vyráběla přímo karosárna Bertone, produkci španělského ekvivalentu měla na starost továrna v Barceloně.

Všechno je na tomto 3 824 mm dlouhém roadsteru mechanické, takže si užíváte sání a zvuk vzadu umístěného motoru i komfortní podvozek - na úzkých třináctipalcových pneumatikách je tlumení nerovností příjemné.

Foto: Petr Horník, Právo

Seat 850 Sport Spider

Vzadu umístěný čtyřválec má objem 901 ccm a výkonu 52 koní (38 kW). Zní to jako malá porce, ale nenechte se mýlit, tohle lehké a malé auto se rozjede až na 150 km/h. Čtyřválec pohánějící zadní kola se nechá vytočit až někam k 6500 otáčkám, my řadíme podstatně dříve, zhruba v polovině pole otáčkoměru.

Zajímavostí je, že tento motor se vyráběl ještě dlouho poté, co Fiat 850 opustil výrobní linky. Konkrétně do roku 1985, kdy ve verzi s výkonem sníženým na 32 kW poháněl modely Uno a Panda.

Foto: Petr Horník, Právo

Seat 850 Sport Spider

Zpátky za volant: pokud měříte kolem 185 centimetrů, není výhled ze Spideru kdovíjaký, protože oči máte v rovině s hranou předního okna, ale dá se na to zvyknout a tím samým problémem trpí i některé roadstery o čtyřicet let mladší. Spider je dvoumístný, přední sedačky máte do půlky zad, což není moc pohodlné, ale v sedmdesátých letech to neměl jinak žádný výrobce automobilů. A místa pro dva tady je akorát.

Brzdy moc nebrzdí

Výtečně přesná je také čtyřstupňová převodovka - jednotlivé rychlosti v kulise sázíte i poslepu. Jediným problémem je zařazení zpětného chodu, kdy musíte páku zarazit prudce dolů (a nebát se při tom použít více síly) a pikosekundu poté udělat pohyb doprava a dozadu. Někdy se mi to povede napoprvé a člověk pak má radost i z takové maličkosti, jakou je řazení s manuální převodovkou. Zajímavostí je, že výchozí Fiat 850 byl od roku 1966 za příplatek dodáván s automatickou převodovkou, což u takto malého auta nebylo v Evropě obvyklé.

A samozřejmě: je to staré auto, takže musíte počítat, že řízení má lehkou vůli a je samozřejmě bez posilovače. Na jeho ovládání tak musíte vynaložit o trochu více síly, ale není to nic dramatického. Horší je to s brzdami: maličký pedál se propadá do půlky, kdy se nic neděje a auto jednoduše nezpomaluje. Až v dolní polovině pocítíte zpomalení, takže s tím musíte počítat a předvídat, nebo brzdit motorem.

Foto: Petr Horník, Právo

Seat 850 Sport Spider

Víc než šedesát první hodinu s autem ani nejedu, až pár kilometrů před vrácením v obci Plasy s krásným klášterem se osměluji a rozjíždím auto na osmdesátku. Pokud tedy třepotající ručka rychloměru ukazuje správně, ale moc bych na to nesázel. Ale u historického otevřeného auta je to vlastně jedno.

A když nám pár kilometrů před koncem naší zhruba padesátikilometrové jízdy Spider klekne přímo v křižovatce a nechce se rozjet, bereme to s nadhledem. Víme totiž, že po pár minutách ve stínu a s laskavým slovem na rtech nakonec napotřetí napočtvrté naskočí. I to je ale krásné na starých autech, byť tuhle větu jsme pronesli až v momentě, kdy jsme jej v pořádku vrátili.

Foto: Petr Horník, Právo

Seat 850 Sport Spider

Seat 850 Sport Spider
Motor:903 ccm, zážehový čtyřválec
Max. výkon:38 kW (52 k) při 6500 ot./min.
Max. točivý moment:65 N.m při 4000 ot./min.
0–100 km/h:neuvedeno
Nejvyšší rychlost:150 km/h
Průměrná spotřeba:7,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:730 kg
Délka x šířka x výška:3824 x 1498 x 1220 mm
Základní objem zavazadelníku:neuvedeno
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:250 000 - 500 000 Kč (nyní)

Seat - stručná historie

Založeno: 1950, šlo o joint-venture španělské vlády a automobilky Fiat

Název je zkratkou ze slov Sociedad Española de Automóviles de Turismo. 

První automobil: 1957, Seat 600 (licenční Fiat 600)

První vyrobený milión automobilů: 1968

První model vyvinutý samostatně: 1975, model 1200 Sport Bocanegra (částečně nese prvky Fiatu 127)

V roce 1982 začíná Seat spolupracovat s koncernem Volkswagen. Od roku 1990 německý koncern stoprocentně vlastní Seat.

Související témata:

Výběr článků

Načítám