Článek
Zatímco v minulosti mohly větší či aktivnější rodiny vybírat z různých modelů MPV, v současnosti jsou tyto praktické vozy vytlačovány záplavou módních SUV, které však jejich praktičnosti ani zdaleka nedosahují. Alternativou se však stávají osobní dodávky, které má aktuálně Ford v nabídce rovnou tři.
Základem je nový model Tourneo Courier, větší alternativou je na koncernové MQB platformě postavený Tourneo Connect (sourozenec VW Caddy) a největším zástupcem této modelové rodiny je již klasická dodávka Tourneo Custom. Ta je odvozena od nové generace modelu Ford Transit, který se stane základem i pro nový VW Transporter.
Prostřední zástupce modelové rodiny byl představen již v roce 2021, je dostupný ve dvou délkách karoserie, má pohon všech kol i pestrou nabídku pohonných jednotek, kdy zážehový a vznětový motor nedávno doplnil plug-in hybridní systém. Pojďme se ale podívat na nový základ a vrchol nabídky.
Ford představil vzácnou kombinaci, plug-in hybridní osobní dodávku
Do města i na chalupu
Základem je model Ford Tourneo Courier, dostupný také v užitkové verzi Transit Courier, postavený na základech odvozených od populárního crossoveru Ford Puma. Courier sází na dobrodružně ladný vzhled, vycházející z SUV modelů a crossoverů, který je dobře patrný na robustních tvarech a relativně masivní přídi s výraznou maskou a nevšedními světlomety.
Z profilu zaujmou černě lakované boční sloupky, vytvářející iluzi ještě bohatšího prosklení, nebo praktické posuvné dveře na obou stranách. Během prvních jízd jsme měli k dispozici modely ve verzi Active, která podtrhuje dobrodružný charakter i decentním oplastováním či dvoubarevným lakováním.
Po designové stránce tak Tourneo Courier rozhodně nevypadá nudně, ba naopak. Po usednutí do kabiny pak zaujme především přístrojový panel, vystupující z jinak tvrdých plastů, tvořený dvojicí 8palcových obrazovek. Přístrojový štít byl pojat jednoduše a bohužel v základu neukazuje ani otáčkoměr, osobně bych navíc uvítal i vyšší kontrast na přímém slunci.
Infotainment pracující s operačním systémem SYNC4 běhá svižně a jeho menu je příjemně jednoduché. Zamrzí snad jen integrace ovládání klimatizace do dotykového displeje. Zajímavostí je pak zvláštní šedý plast mezi obrazovkami, který je připraven na instalaci vlastního držáku telefonu.
Po stránce prostornosti nabízí Tourneo Courier dostatek místa, aby si za sebe pohodlně sedly dvě dospělé osoby s výškou kolem 185 centimetrů. Rodinné cestování tak jistě nebude problém. Zavazadlový prostor má standardně objem 577 litrů (po plato), lze však zvětšit až na 1188 litrů (po střechu).
Zadní sedadla jsou dělená v poměru 60 : 40 a kromě samotného sklopení opěráku lze rovněž celé sedadlo vyklopit směrem vpřed. Potěší také drobnosti jako polička pod stropem v přední části kabiny, kapsy v bocích zavazadlového prostoru nebo rezerva umístěná pod podlahou.
Pod kapotou se ukrývá pouze 1,0litrový tříválec EcoBoost o výkonu 92 kW (125 k), který ovšem s malou dodávkou neměl nejmenší potíž. Tedy alespoň při jízdě v jednom člověku, na zkoušku plně zatíženého vozu ještě bohužel nebyla příležitost. Na tažném zařízení by si však měl poradit až s jednou tunou.
Zájemci o vznětovou motorizaci, která by charakteru praktického rodinného vozu slušela nejvíc, mají bohužel smůlu. Stejně jako zájemci o pohon všech kol. Jejich potřeby uspokojí model Connect. Tourneo Courier ovšem dorazí i v čistě elektrické verzi s označením E-Courier a výkonem 100 kW.
Tříválec v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou, která má jasně vymezené dráhy, ale působí kultivovaně, poměrně živě a při jízdě po okreskách se podařilo stlačit jeho spotřebu pod 5 l/100 km. Automobilka volitelně nabízí také sedmistupňový automat, ten má ale sklony motor zbytečně podtáčet.
Jízda působila komfortně, Tourneo Courier zvládal i na 17“ litých kolech filtrovat většinu nerovností a navzdory vyšší stavbě působil stabilně i v zatáčkách. Na dálnici však bylo cítit, když se do jeho vyšší karoserie opřel vítr. Drobným zklamáním pak byl poněkud gumový brzdový pedál, na který je opravdu třeba přitlačit.
Na menší rodinnou dodávku s délkou pouze 4337 mm, výškou 1817 mm a rozvorem 2692 tak Ford Tourneo Courier nabízí působivou praktičnost. V některých oblastech je sice cítit prostor ke zlepšení, cena včetně DPH ovšem začíná od 636 702 Kč za základní výbavu Trend, verze Active pak s manuální převodovkou začíná od částky 709 544 Kč.
Komfort na vyšší úrovni
Kdo potřebuje více prostoru, ať už pro rodinu, nebo sportovní vybavení, může sáhnout po modelu Tourneo Custom. Ten je dostupný ve dvou délkách karoserie (5050 mm vs. 5450 mm, rozvor 3100 vs. 3500 mm) a s mnohem pestřejší nabídkou pohonných jednotek.
Zákazníci mohou volit mezi 2,0litrovým vznětovým čtyřválcem o výkonu 110 kW v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou a výkonnější verzí (125 kW) v kombinaci s osmistupňovým automatem. Verze s automatickou převodovkou může nabídnout i pohon všech kol, zatímco verze s manuálem nabízí alespoň samosvorný diferenciál.
Kromě toho je však k dispozici i plug-in hybridní pohon (175 kW), vycházející z 2,5litrového benzinového čtyřválce v kombinaci s elektromotorem, a čistě elektrický pohon (160 kW). Custom nabízí také více výbavových stupňů, užitkovou verzi Transit a v neposlední řadě i obytnou verzi Nugget, která by měla být dostupná ještě letos.
Kabina opět sází na tvrdé plasty, kombinuje ovšem 8,3“ digitální přístrojový štít a 13“ displej infotainmentu, který opět běží na software SYNC4 a opět je do něj zabudováno i ovládání ventilace. Ani tentokrát si však nelze stěžovat na nepřehlednost či pomalé reakce.
Nepřekvapí, že větší Tourneo Custom nabízí ještě více odkládacích prostor, variabilitu zadního prostoru pak zvyšují sedadla instalovaná v kolejnicovém systému, se kterými lze volně a jednoduše manipulovat.
Příjemným překvapením pak byla ovladatelnost dodávky Tourneo Custom, která zpoza volantu působila skutečně spíš jako velké osobní MPV. Ačkoliv cesty nepatřily k nejlepším, vůz se na nich pouze lehce pohupoval a elegantně žehlil nerovnosti.
V zatáčkách působil stabilně, automatická převodovka měnila stupně bez zaváhání a podstatně lepší dojem zanechaly i brzdy. Zvláštní byl snad jen režim manuálního řazení, které se ovládá na konci páčky voliče převodovky, instalované do sloupku řízení.
S dodávkou jsem kromě klasického testovacího kolečka absolvoval i cestu zpět do Prahy, během které jsem ocenil dobrý výhled z kabiny i pomoc systémů jako hlídání mrtvého úhlu. Po zaparkování mě navíc mile překvapila i spotřeba, která se navzdory poskakování v ucpané pražské dopravě zastavila na hodnotě 8 l/100 km.
Závěrem už jen připomenu, že základní Ford Tourneo Custom s kratším rozvorem (L1), základní motorizací 2,0 EcoBlue 110 kW s manuální převodovkou a v základní výbavě Titanium začíná od částky 1 274 130 Kč (včetně DPH). Výkonnější automat s pohonem všech kol začíná na 1 491 930 Kč (včetně DPH).