Hlavní obsah

Vývojový Koenigsegg One:1 bude na prodej

Superauto Koenigsegg One:1, jehož se vyrobilo jen prodejních šest kusů, bude mít najednou sedmého sourozence. Tedy on už ho má. Byl to jejich testovací bratr, na němž se vše zkoušelo. A tohle auto teď půjde do prodeje.

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg One:1 (2014)

Článek

Trochu ošizeni se mohou cítit majitelé vozu Koenigsegg One:1, kteří by se vešli i ke klasickému stolu v nějaké hospodě, kdyby se sešli na pokec o tom, jak jejich auto jezdí. Je tedy pravda, že všech šest majitelů by si mohlo danou hospodu koupit společně s celým městem, i kdyby to byla Praha (auto například vlastní brunejský sultán). One:1 bylo tak drahé a byla tak omezená série, že se ani neříkalo, kolik stojí. Prý někde kolem osmi miliónů dolarů, tedy kolem 200 miliónů korun.

A teď přijede sedmé auto, takže si budou muset přisunout ke stolu další židli. Kdo se na ni posadí, zatím není jisté. Každopádně za sedmý testovací vůz One:1 chce exkluzivní prodejce ojetin SuperVettura cenu nemalou – 6 miliónů dolarů (150 000 000 korun). V současné době je auto ve firemních výrobních halách, kde prochází kompletní úpravou, aby bylo v dokonalém stavu. A to je zapotřebí. Vždyť na tomhle voze se všechno testovalo, takže mu dávali pěkně za uši.

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg One:1 (2014)

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg One:1 (2014)

Abychom připomněli, co je to za auto. Jde o vůz, který ve svém názvu připomíná informaci, že na jeden kilogram hmotnosti připadá jedna výkonová jednotka v koních. Číselně tedy 1360 kilogramů = 1360 koní (1000 kW). Výkon dodává vozu vidlicový osmiválec s dvojicí turbodmychadel. O síle svědčí například to, že točivý moment je 1371 Nm, ale navíc 1200 Nm je k dispozici už ve 3000 ot./min. Maximum otáček je v 8250 ot./min.

Maximální rychlost vozu je omezena na 440 km/h. Důvod je prostý – víc nesnesou pneumatiky. A teď dynamika. Za dvacet sekund s pevným startem zvládne One:1 zrychlit ne na stovku, dvoustovku a dokonce ani ne na třístovku, ale rovnou na 400 km/h! Za dalších 10 sekund pak díky děsivě ohromným karbon-keramickým brzdám stojí zase na místě. Motor přitom zvládá mnohá paliva – od klasického benzínu, přes závodní až po bioethanol E85.

Související témata:

Výběr článků

Načítám