Článek
Britská automobilka Lotus, kterou většinově vlastní čínský holding Zhejiang Geely, se nedávno nechala slyšet, že by od roku 2028 chtěla prodávat už jen elektromobily. To však neznamená, že se spalovacími motory kompletně končí.
Má totiž vývojovou divizi, nazvanou Lotus Engineering. Ta v minulosti představila několik konceptů, jako například verzi exige se schopností spalovat benzín, metanol i etanol, městské mikroauto nebo hybridní evoru. Také stojí za rodinou řadových čtyřválců L850 Ecotec, které pohání houfy opelů, buicků, chevroletů či saturnů. Dosud byly vyrobeny zhruba tři miliony motorů z této rodiny.
Navzdory tendencím Lotus Cars - tak se přesně jmenuje automobilka - se Lotus Engineering drží svého kopyta. Vyvíjí spalovací motory. Ne však pro vlastní automobilku.
Lotus vstupuje do elektrické éry s novou platformou. Chce se držet své filosofie
„Pořád máme řadu klientů, kteří využívají na maximum věci jako konec v roce 2030,“ cituje web Autocar, který zprávu přináší, obchodního ředitele Lotus engineering Marka Stringera. Ten referuje o britském zákazu prodeje nových aut bez možnosti nabíjení ze zásuvky v roce 2030.
Nejen pro britské, ale i pro řadu amerických zákazníků divize vyvíjí motory. Nejmenovala je, ale říká, že to budou „fantastické hypersporty, které jsou nejlepší z nejlepších, se složitými, vysokovýkonnými motory o mnoha válcích“.
Vyvíjí také vlastní řídící jednotky a dokáže je dodat rychleji a levněji než absolutní špičky na trhu, jako je Bosch nebo Continental. Jak je to možné? „Naše řídící jednotka znamená menší investici než u velkých firem, kteří dokážou dodat skvělou službu, ale jsou velmi drazí,“ říká Stringer.
„Jsou skvělí, když vyrábíte hromady aut, ale když stavíte hypersport, chcete investovat méně a můžete si dovolit, aby to bylo v přepočtu na jeden kus dražší, zejména když tím musíte řídit velmi komplexní stroj,“ vysvětluje.
Auta se spalovacími motory ve hře i po roce 2035, ovšem na syntetická paliva
Ve svém hlavním sídle v britském Hethelu měla divize původně 40 testovacích stolců na motory, dnes jich je dvaadvacet. Kromě supersportů se specializuje také na motory pro lodní či stacionární použití. S takovouto cílovou skupinou si troufneme tvrdit, že najde zákazníky i po roce 2030 či 2035.