Článek
Německá firma Sono Motors vstoupila do povědomí projektem elektromobilu, jehož hlavním lákadlem byly solární panely, které dobíjely relativně malou baterii. To vše měli zákazníci dostat za 16 tisíc eur, tedy asi 378 tisíc korun.
Původně měl vůz jezdit po silnicích v roce 2019, pak se start odsunul na rok 2020, kdy firma vybrala 1,3 miliardy korun v crowdfundingové kampani na start výroby. Ještě zkraje letošního roku ale auto nejezdilo a firma sháněla další necelou miliardu - vůz byl na internetu k rezervaci za téměř dvojnásobek oproti původnímu odhadu ceny, tedy 30 tisíc eur (709 tisíc korun).
Společnost hovořila o tom, že jedná s investory, a do letošního 28. února běžela další crowdfundingová kampaň ve snaze projekt zachránit. Tu ale automobilka ukončila předčasně a ve videu nazvaném prostě „Selhali jsme“ světu sdělila, že vývoj vozu končí. Ukázal se být příliš finančně náročným.
Německý výrobce solárního auta stále shání peníze. Cena vozu narostla skoro dvojnásobně
„Bylo to těžké rozhodnutí a navzdory více než 45 tisícům rezervací a předobjednávek na sion jsme museli reagovat na nestabilitu finančního trhu a zefektivnit náš byznys,“ říká Laurin Hahn, spoluzakladatel projektu.
Zájemcům, kteří složili zálohu, bude firma vracet peníze postupně během dvou let. Tři stovky zaměstnanců, které na sionu pracovaly, dostanou výpověď a provozní ředitel Thomas Hausch odstoupil.
Sono však nekrachuje. Bude se soustředit na dodávky solárních panelů na autobusy a nákladní auta ve spolupráci s Mitsubishi, Scanií, MANem a dalšími výrobci v Evropě, Asii i Spojených státech. Má v plánu přijít na trh také se sadou, která umožní nainstalovat solární panely i na již dříve vyrobené elektrobusy.