Hlavní obsah

Vyšší komfort a nižší spotřeba. Hyundai ukazuje, jak lépe vyhřívat a chladit auta

Hyundai se pochlubil třemi inovacemi z oblasti chlazení a vyhřívání automobilů, které mohou výrazným způsobem zvýšit komfort posádky a současně snížit spotřebu energie. Zejména u elektromobilů tak mohou přispět i k prodloužení dojezdu.

Foto: Hyundai

Prezentace nových technologií Hyundai

Článek

Společnosti Hyundai Motor Company a Kia Corporation představily během odborné prezentace Heat Tech Day v jihokorejském Soulu tři nové technologie, které mají efektivně regulovat teplotu v interiéru automobilu. Přispívají tak k vyššímu komfortu pro posádku i vyšší hospodárnosti, která se projeví menší spotřebou a delším dojezdem.

První inovací je nano fólie pro skla automobilů, která nejen blokuje venkovní infračervené záření (podobně jako tradiční tónovaná skla), ale současně umožňuje vyzařování tepla z interiéru ven. Fólie je tvořena třemi vrstvami, přičemž dvě odrážejí sluneční energii a třetí propouští prostřední pásmo infračerveného spektra.

Fólii je možné použít ve spojení se stávajícími tónovanými skly, aniž by došlo ke zhoršení průchodnosti světla. Její účinnost je přitom působivá. Zatímco v kabině vozu s běžným sklem byla naměřena teplota 48,5 °C, v kabině vozu s chladicí nano fólií šlo o teplotu 36 °C. Použitím fólie tak došlo ke snížení teploty ve stejných podmínkách o 12,5 °C.

Futuristický sporťák Hyundai N Vision 74 se bude vyrábět

AutoMoto

Teplo za tři minuty

Další zajímavou inovací je sálavá topná soustava, která je tvořená topnými prvky orientovanými k nohám cestujících. Za chladného počasí by měla soustava prostor zahřát během pouhých tří minut, čímž dojde k navýšení komfortu posádky. Současně by množství potřebné energie mělo klesnout až o 17 procent.

Systém už je namontován v prototypu elektromobilu Kia EV9. Celkem devět panelových těles je umístěno například ve sloupku řízení, výplni dveří řidiče a spolujezdce, středové konzole a ve spodní části schránky před spolujezdcem.

Systém je tvořen vysokoteplotním fóliovým prvkem a pojistným systémem. Topný prvek, dosahující teploty až 110 °C, je zakryt speciální tkaninou, která propouští infračervené záření a upravuje teplo na komfortní úroveň. Systém prevence popálení pak rozpozná možný kontakt s tělem a okamžitě teplotu sníží.

Systém, který by měl přispě i k vyššímu dojezdu elektromobilů, plánují značky Hyundai i Kia postupně zavést do svých budoucích produkčních modelů.

Poslední prezentovanou inovací je kovová fólie pro okna, která má za úkol rychle odstranit z čelního skla námrazu nebo vlhkost. Sklo s vnitřní kovovou fólií přitom nemá viditelné prvky systému, díky čemuž poskytuje jasný a nerušený výhled.

Systém pracuje s napětím 48 V a při -18 °C dokáže kompletně rozmrazit povrch okna během pěti minut, což je až čtyřikrát rychleji než běžný klimatizační systém. Spotřeba je navíc o 60 procent nižší. Za teplého počasí pak kovová vrstva pasivně odráží minimálně 60 % sluneční energie, čímž snižuje nároky na chlazení kabiny.

Společnosti Hyundai Motor Company a Kia Corporation požádaly o patentovou ochranu systému. Také tento systém by se měl objevit v budoucích vozech obou značek.

Modernizovaná Kia EV6 GT má nabídnout falešné řazení

AutoMoto

Společnost Hyundai si patentovala nový volant, potěší hlavně fanoušky sporťáků

AutoMoto

Výběr článků

Načítám