Článek
Průzkum Institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) odhalil znepokojivé, avšak nepřekvapivé zjištění týkající se bezpečnosti chodců. Výzkumníci analyzovali 202 nehod a zjistili přímou souvislost mezi výškou vozidla a rizikem vážného zranění chodce.
„Malé zvýšení rychlosti může dramaticky zvýšit nebezpečí pro chodce,“ řekl prezident IIHS David Harkey. Podle studie se totiž riziko vážného zranění prudce mění v závislosti na rychlosti vozidla. Například při nárazu rychlostí 24 km/h je riziko vážného zranění devítiprocentní, zatímco při 56 km/h se toto číslo vyšplhá na 52 %.
Ještě znepokojivější jsou údaje pro vozidla s vyšší přídí, tedy zejména pick-upy. V testu byl použit středně velký pick-up, tedy vůz velikosti Fordu Ranger či Toyoty Hilux. V jejich případě se riziko vážného zranění zvyšuje z 11 na 91 %. „Naše obliba vysokých SUV a pick-upů v USA tento efekt prohlubuje,“ komentoval výsledky Harkey.
Pět hvězd dostanou auta s tlačítky. Euro NCAP jde v crash testech proti dotykovým obrazovkám
Studie naznačuje, že současné rychlostní limity 25 mil v hodině (asi 40 km/h) v rezidenčních oblastech a centrech měst mohou být příliš vysoké. Některá města jako New York už plánují snížení rychlostních limitů na části silnic na 20 mil v hodině (32 km/h), a to především v blízkosti škol a sdílených zón.
Zjištění studie navazují na listopadovou studii IIHS, která poukazovala na vyšší nebezpečnost vozidel s vertikálními příděmi. „Tato studie jasně ukazuje, jak se různé faktory jako rychlost a výška vozidla spojují a vytvářejí negativní důsledky na silnicích,“ uzavřel Harkey.