Článek
Ještě koncem loňského roku to s jízdou na solární pohon - byť teoretickou - po skutečných silnicích vypadalo nadějně, když se Lightyear 0, elektromobil pokrytý fotovoltaickými články, začal vyrábět. Nizozemská automobilka už tehdy měla plány na druhý vůz Lightyear 2, který by měl lidovější cenovku.
Budoucnost je nicméně nejistá, neboť firma Atlas Technologies B.V., dceřiná společnost nizozemského Lightyearu, která měla na starost výrobu modelu 0, zbankrotovala. Ona sama však auta nevyráběla, to dělala finská společnost Valmet Automotive.
Bankrot Atlas Technologies samozřejmě bude mít dopad na chod firem Lightyear i Valmet Automotive, a samozřejmě také na zákazníky, kteří si objednali model 0. Jeho výrobu firma pozastavila koncem ledna, aniž by sdělila, kolik objednávek z údajných zhruba 150 stihla naplnit. Mohly to být nejvýš jednotky, neboť ve Finsku se mělo vyrábět jedno auto týdně.
„Musíme kompletně přesměrovat soustředění a všechny zdroje k Lightyearu 2,“ uvedla automobilka v prohlášení, v němž informovala také o tom, že podává návrh na insolvenci firmy Atlas Technologies.
„Proces vývoje Lightyearu 0 nám přinesl mnoho zkušeností. (…) Otevřeli jsme čekací listinu na Lightyear 2, na níž už je 40 tisíc zájemců navíc ke zhruba 20 tisícům předobjednávek z řad flotilových zákazníků. Doufáme, že se nám v příštích týdnech podaří dosáhnout dohody u několika klíčových investic,“ nechal se slyšet Lex Hoefsloot, generální ředitel a spoluzakladatel firmy Lightyear.
Cílem těchto investic má být rozběhnutí výroby modelu Lightyear 2. Ten má mít rovněž možnost nabíjení přímo ze slunce, ovšem má být za relativně lidovou cenu zhruba 40 tisíc eur, tedy cca 954 tisíc korun. Původní Lighyear 0 byl v nabídce za 250 tisíc eur, tedy za necelých šest milionů korun.