Článek
Syntetická paliva, také nazývaná e-paliva, jakožto záchrana pro spalovací motory jsou zase o krůček blíž. Automobilka Porsche uvedla do provozu pilotní továrnu Haru Oni v chilském Punta Arenas.
Slavnostnímu otevření byl přítomen i chilský ministr energetiky Diego Pardow. A také jedno Porsche 911, do nějž přítomní natankovali syntetický benzín.
„Používání e-paliv snižuje emise CO2. Z pohledu celého sektoru dopravy by měla být průmyslová výroba syntetických paliv propagována napříč celým světem,“ nechala se slyšet členka představenstva Porsche AG Barbara Frenkelová.
Německo chce syntetická paliva, ne konec spalovacích motorů
Syntetická paliva se používají v tradičních spalovacích motorech místo benzínu či nafty. Mají ale čistší emise a v případě, že je výroba poháněna „zelenou“ energií, jsou uhlíkově neutrální, neboť se k jejich výrobě používá uhlík již přítomný v atmosféře.
Místo na planině uprostřed ničeho v Chile bylo vybráno právě kvůli čisté energii. Většinu roku tu fouká silný vítr, k jehož zužitkování stojí v závodě větrná elektrárna.
V pilotní fázi je v plánu vyrobit zhruba 130 tisíc litrů syntetických paliv ročně. Zatím je v plánu jejich použití v šampionátu Porsche Mobil 1 Supercup a v Zážitkových centrech Porsche.
Chilská továrna má před sebou dvě rozšíření. To první má do poloviny tohoto desetiletí navýšit výrobní kapacitu na 55 milionů litrů ročně. O zhruba dva roky později má být kapacita zdesetinásobena na 550 milionů litrů.
V porovnání s globální spotřebou ropného benzínu je to stále kapka v moři, českou spotřebu by to však pokrylo na mnoho dní. Denní spotřeba benzínu v ČR byla podle webu GlobalEconomy.com v roce 2020 zhruba 5,4 milionu litrů.
„Potenciál e-paliv je obrovský. V současnosti je na světě více než 1,3 miliardy vozidel se spalovacím motorem. Spousta z nich bude na silnicích ještě dekády a e-paliva nabízí majitelům současných aut alternativu, která je uhlíkově téměř neutrální,“ říká člen představenstva Porsche AG Michael Steiner.