Článek
Značka Datsun po devíti letech od znovuzrození končí. Mateřský Nissan to oznámil v rámci globální transformační strategie. Soustředí se na „klíčové modely a segmenty, které přinášejí nejvíc užitku zákazníkům, dealerům i firmě“, cituje značku britský web Autocar, který zprávu přináší.
Znamená to, že modely Go, Go+ a Redigo, které se prodávají na některých rozvojových trzích, už nebudou k mání. Nissan už odstavil svou továrnu na datsuny v indickém Čennai. Co bude pokračovat beze změny, jsou služby po prodeji a servis vozů.
Důvodem k ukončení prodejů může být také snaha ušetřit peníze na větší investice do elektrifikace, ale také mizerné prodeje – za rok 2021 se prodalo pouze 6400 aut této značky.
Počátky historie japonské značky Datsun se datují do roku 1914, kdy představila své první auto. Tehdy se jmenovala DAT podle prvních písmen příjmení tří zakladatelů – Kendžira Dena, Rokura Aojamy a Meitara Takeučiho. Když se v roce 1931 objevil menší model, dostal název „Datson“ – s významem „syn DATův“.
V roce 1933 značku koupil Nissan a záhy ji přejmenoval na Datsun. Později se takto jmenovaly nissany určené pro export, až do 80. let minulého století, kdy Nissan přestal tuto značku používat. V roce 2012 však oznámil plány na znovuzrození jako značka levných aut pro rozvojové trhy, ke kterému došlo v roce 2013.
Nissan bude v Evropě od příštího roku uvádět jen elektrifikované vozy
Datsuny se prodávaly v Indii a později i v Rusku, kde byl k mání mimo jiné model on-Do, založený na Ladě Granta. Značka nabízela svá auta také v několika dalších zemích, jako je Indonésie, Jihoafrická republika nebo Bělorusko. Koncem roku 2019 však Nissan oznámil ukončení výroby datsunů v Rusku a Indonésii.
Nyní přichází konec i v Indii, automobilka bude už jen doprodávat skladové zásoby. Posledním trhem, kde zatím nepřišla oficiální zpráva o konci, je Jihoafrická republika; tamní web značky stále auta nabízí.