Článek
Vypínání válců benzínových motorů při nízké zátěži je známou věcí. Začalo to u osmiválců a dnes umí dva válce vypnout i čtyřválec 1,5 TSI Evo koncernu Volkswagen. Dokonce existují i tříválce s touto technologií - 1,0 EcoBoost od Fordu odstavuje jeden válec.
U vznětových motorů ale podobnou věc v činnosti neuvidíte, resp. minimálně ne za jízdy. Americký výrobce dieselů pro pick-upy a nákladní vozidla Cummins ve spolupráci s firmou Tula Technology začal testovat takový systém.
Systém Cumminsu se jmenuje Dynamic Skip Fire a bude testován na motoru X15, tedy 6,7l řadovém vznětovém šestiválci, který je určen pro těžká nákladní auta. Pokud se ukáže být funkčním, půjde do výroby.

6,7l řadový šestiválec Cummins
A mohl by se dostat i do menších aut. Primárně do pick-up trucků, motory Cummins se montují do RAMů 2500 a 3500, ale pokud se vypínání válců ukáže jako efektivní cesta, je asi jen otázka času, než něco takového uvidíme i v osobních autech.
„Když se podíváme na pracovní využití, elektrifikace není praktická pro většinu dálkových kamionů. Z hlediska životního prostředí musíme udělat všechno pro to, abychom zlepšili čistotu stávajících motorů,” komentoval situaci Scott Bailey, ředitel firmy Tula.
Základní benzin, nebo raději diesel? Dvojtest Škody Kamiq

Účel vypínání válců u vznětového motoru je ale u naftových motorů trošku jiný než u těch benzínových. V obou případech se válce vypínají při nízké zátěži, ale zatímco v benzínových motorech je primárním cílem snížení spotřeby paliva, u naftových motorů to je vyšší teplota výfukových plynů.
Podle starších slov Jima McCarthyho z firmy Eaton, která na vývoji vypínání válců u dieselů také pracuje, pokud všechny válce pracují s nízkým zatížením, teplota výfukových plynů je nízká. V takovém případě katalyzátor a další systémy čištění výfukových plynů nepracují dostatečně efektivně, takže může být pro zvýšení teploty výfukových plynů do systému vstřikováno palivo navíc.

Pick-up truck RAM 2500 (na snímku) může mít pod kapotou turbodiesel Cummins.
Jenže když odpojíte polovinu válců, zbylá polovina bude pracovat s dvojnásobným zatížením, aby splnila požadavky řidiče. To znamená vyšší teplotu výfukových plynů a s tím i efektivnější práci systémů čištění výfukových plynů.
Ve výsledku se zlepší jak spotřeba paliva, tak, a to hlavně, emise oxidů dusíku. Ty mají podle Eatonu klesnout až o 35 %. Systém Dynamic Skip Fire firmy Cummins v počítačových simulacích slibuje zlepšení ještě větší - u oxidů dusíku to je o 45 až 66 %, u CO2 o 1,5 až 3,7 %.