Článek
Na výstavě CES v Kalifornii, což je veletrh spotřební elektroniky, se představují i mnohé automobilky. Jednou z nich je i Faraday Future. Proč? Protože tohle auto je spíš o elektřině a elektronice než o autech. Je to sice automobil, ale až si přečtete tenhle text, tak uvidíte, že je to spíš takový počítač na kolech.
Vůz je ohromný crossover. Je dlouhý 5250 mm, široký 2283 mm a vysoký 1598 mm. Pod kapotou je usazeno velké množství lithium-iontových akumulátorů o celkové kapacitě 130 kWh od LG Chem. Pomocí klasického připojení do zásuvky by se ale prý měly nabít za pouhé čtyři hodiny, za hodinu pak pomocí speciální 200kW rychlonabíječky.
Ovšem zásadní výhodou vozu bude to, že ve všech základních technických specifikacích předčí vozy Tesla. Dva elektromotory (jeden u každé nápravy) mají souhrnný výkon 773 kW (1050 koní) a točivý moment 1800 Nm! Na stovku auto zrychlí za 2,4 sekundy a dojezd se na jedno nabití pohybuje někde kolem 700 km.
A teď k té elektronice. Už samotný vstup do auta je zajímavý. Vše je totiž dotykové. Stačí se dotknout tlačítka a dveře se samy elektricky otevřou. Jak poznají, že je to skutečně řidič? Třeba podle toho, že má v kapse svůj telefon. Nebo podle rozpoznání obličeje.
Telefon ale také slouží jako úschovna nastavení vozu, takže stačí jednou seřídit sedadla, naladit stanice na rádiu apod. a vše je v paměti spárovaného mobilu. A je jedno, kdo s autem zrovna jede. Vůz načte vždy ten vhodný profil a vše znova přesně nastaví.
Uvnitř je samozřejmě vše ovládané dotykově. Opravdu všechno. Žádné tlačítko není klasicky mechanické. Okna se dají elektrochromaticky zatmavovat, včetně toho střešního. Auto je stále připojeno na internet a uvnitř nabízí vysokorychlostní wi-fi síť protokolu 802.11ac. Vzhledem k tomu, že majitelem společnosti je firma LeEco, tedy multimediální společnost, nemůžeme se divit, že součástí infotainmentu je i připojení k online televizi.
Jak sledovat za jízdy televizi? Jednoduše. Stačí zapnout automatický režim a vůz vysune z kapoty LIDAR senzor (3D světelný senzor ohledávající prostor před vozem). Jinde ve voze jsou tři radary, dvanáct ultrazvukových senzorů a 10 HD kamer. Auto by tak mělo dokázat jet zcela samo bez zásahu řidiče.
Už dnes společnost přijímá objednávky na vůz, i když výroba by měla začít až v roce 2018. Stačí složit zálohu, která v přepočtu je asi 130 000 korun. Konečnou cenu ale výrobce zatím tají. Nepotvrzené informace zatím střílejí někde mezi čtyřmi až pěti milióny korun.