Článek
Sami, než se ještě zaregistrujeme v přilehlém stánku VW jako účastníci mezinárodní novinářské prezentace a prvních testovacích jízd s tímto vozem, novinku rovněž zvědavě obhlížíme.
A pozornosti neuniká, že se vzhlédla v jiném, už velmi úspěšném modelu na trhu, Mercedesu CLS. Oslovuje nás totiž podobná silueta, čtveřice dveří i čtveřice sedadel. Není pochyb o tom, že nová verze passatu obdobně jako uvedený mercedes v sobě snoubí geny sportovního vozu a sedanu, a to především dynamikou a komfortem.
Větší, ale pro čtyři
Jak už jsem naznačil, novinka, postavená na podvozku passatu, na sebe strhává pozornost dynamickým a atraktivním designem. K tomu mu dopomohlo celkové zvětšení vnějších rozměrů proti běžnému passatu, byť rozvor – 2 711 mm – zůstal shodný. Karosérie je o 31 mm delší (4 796 mm) díky protažení předních převisů.
.: Interiér je založen na pečlivém výběru kvalitních materiálů a špičkovém dílenském zpracování.foto: Právo/Jaroslav Šimek
Podtrhnout podobu kupé se podařilo zvlášť snížením výšky dokonce o 50 mm (1 420 mm), ale také jeho větším „rozkročením“: na šířku získal vůz 36 mm (1 856 mm). Obdobně byl pozměněn také rozchod kol: vpředu dostal navíc 11 mm (1 533 mm) a vzadu 16 mm (1 557 mm). Zkušenost z jízd napověděla, že i to má zásluhu na ještě lepší řiditelnosti vozu.
Díky souhře těchto hodnot se z běžného passatu vyklubalo široce rozkročené kupé, z něhož dojem je umocněn širokou maskou chladiče, světlomety hodně zasahujícími do boků, vysokými boky s nízkými bočními okny.
A to si uvědomíte i uvnitř, neboť sedíte o 15 mm níže než ve výchozím passatu. Vzadu pak přitahují zajímavě tvarovaný nárazník, rozměrné koncové svítilny a nepřehlédnutelná odtrhová hrana víka kufru.
.: Výrazný znak přídě – široká maska chladiče a do boků protažené světlomety.foto: Právo/Jaroslav Šimek
V interiéru řidiče upoutají některé odlišnosti na přístrojové desce, jako jsou jiné ovladače, duální klimatizace a ještě propracovanější navigace RNS 510 s dotykovou obrazovkou. Exkluzivitu interiéru zvyšují použité materiály: nové dekory, kvalitnější textilie a nechybí ani kombinace, kde se o slovo hlásí kůže a dřevo. Zpracování je na špičkové úrovni.
Avšak největší změnou v kabině ve srovnání s „klasickým“ passatem je, že v CC se cestuje ve čtveřici. Dvojice cestujících vzadu je oddělena konzolou s velkou loketní opěrkou, jenž může v útrobách posloužit k uložení drobností a nese i držáky nápojů. Místa vzadu je na rozdávání, pochvalovat si to lze zvlášť v oblasti nohou a kolen, avšak na jednu věc je třeba dát pozor.
Dlouháni s výškou nad 185 cm zde budou poněkud limitováni. To ovlivňuje zaoblení karosérie. Místa je tu však rozhodně více než v klasickém dvoudveřovém kupé, které navíc neposkytuje příliš pohodlí při nastupování a vystupování ze zadních sedadel.
Změnou karosérie příliš neutrpěl objem kufru: zmenšil se o 40 l na stále solidních 535 l.
.: Dvěma koncovkami výfuku je doprovázena šestiválcová verze.foto: Právo/Jaroslav Šimek
Celkově vzato to všechno vytváří dojem komfortního kupé, jak si lze ostatně odvodit z označení CC (Comfort Coupé).
Výjimečností je řada hi-tech prvků | |
---|---|
Lane Assist | Aktivní systém pro udržování směru v jízdním pruhu automatickým pootočením volantu srovná směr jízdy, kdykoliv Passat CC neúmyslně opouští svůj jízdní pruh. Tím se dosahuje podstatného zvýšení pohodlí a bezpečnosti, protože asi 14 procent nehod je způsobeno vozem, který vybočí z jízdního pruhu. |
Dynamic Drive Control | Nové adaptivní řízení podvozku volkswagenu kombinuje u jediného vozu sportovnost kupé a komfort odpovídající špičkovému sedanu. Zároveň s dokonalým naladěním tlumení v zavěšení kol byl naladěn i systém řízení. Adaptivní řízení podvozku nabízí tři režimy: „Normal“, „Sport“ a „Comfort“. |
Park Assist | Jde o nový systém pro podporu parkování, který na pouhé stisknutí tlačítka automaticky zavádí Passat CC do parkovacího místa. Řidič přitom nemusí řídit volantem, ovládá jen pedál plynu a brzdy. |
Automatic Distance Control | Passat CC automaticky brzdí a zrychluje podle toho, jakou rychlost udržuje řidič před ním. Díky zařízení „Front Scan“ tento systém také zabraňuje čelnímu nárazu. Monitoruje totiž vzdálenost od vozidla, které je před Passatem CC, a v kritických situacích s předstihem preventivně nastavuje brzdy do stavu pohotovosti, čímž zajišťuje funkci zkracování brzdné dráhy (AWV). |
Další technologické novinky
Passat CC navíc nabízí přehlídku řady dalších detailnějších inovativních řešení. Jedním z nich je unikátní systém stahování bočních oken, který zcela eliminuje plochy, na nichž by se mohl brzdit vzduch proudící okolo vozu.
Neméně významná je i regulace mikroklimatu sedadel vozu (active climate seat – sedadlo s aktivní klimatizací) – zatím známá pouze z phaetonu. V letních měsících zajišťuje sedadlo s aktivním klimatem znatelné zvýšení komfortu při dlouhých cestách.
Další novinkou je samozacelující pneumatika Continental nové konstrukce: velmi pružná gumová směs obalí vzniklý cizí předmět a zabraňuje „ucházení“ pneumatiky – dokonce i poté, co je cizí předmět odstraněn. Bezpečnost také zvyšuje až osm airbagů, elektronický stabilizační systém ESP a mimořádně pevná karosérie.
.: Volkswagen Passat CCfoto: Volkswagen
Pětice motorů
Celkem je pro Passat CC určeno pět typů motorů, a to výhradně s přímým vstřikováním. Zážehové s označením TSI a FSI tvoří trojice, přičemž základem je přeplňovaný čtyřválec 1.8 TSI o výkonu 118 kW. Tento vůz si celkem zaslouženě může získat značnou oblibu, neboť se prokazuje dobrými dynamickými parametry a kultivovaností.
Ve hře je dále dvoulitr TSI (147 kW) a šestiválec 3.6 V6 FSI (220 kW), s nímž jsme absolvovali další zkoušku. Uchvátil nás sametovým chodem. Je výhradně dodáván se šestistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovkou DSG a také pohonem všech kol 4 Motion.
.: Volkswagen Passat BlueMotionfoto: Volkswagen
Je to neobyčejně tichý rychlík, kterému v dalšímu rozletu brání na hranici 250 km/h elektronický omezovač. Jízdní vlastnosti této verze patří k vrcholným. Ale neurazí ani spotřebou: běžnou, byť dynamičtější jízdu doprovázely hodnoty do 12 l benzínu na 100 km.
Další agregáty zastupuje dvoulitrový diesel TDI s technikou common-rail o dvou výkonových verzích (103 kW a 125 kW). Ten první jsme měli také pod drobnohledem, rozhodně si na jeho živost nelze stěžovat.
Čím však uhrane nejvíce, to je spotřeba – bere si v průměru jen 5,8 l nafty na 100 km. Tento motor společně s benzínovými 1.8 TSI a 3.6 V6 FSI se objeví v nabídce jako první – k nim se proto vztahuje i naše tabulka.
Motory pro start VW Passat CC na trh | |||
---|---|---|---|
Typ | 1.8 TSI | 3.6 V6 FSI | 2.0 TDI |
motor | přeplňovaný zážehový čtyřválec | zážehový šetiválec | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
zdvihový objem (cm3) | 1798 | 3597 | 1968 |
nejvyšší výkon (kW/ot.min.1) | 118/5000 | 220/6000 | 103/4200 |
nejvyšší toč. moment (Nm/ot.min.1) | 250/1500-4200 | 350/2400-3500 | 320/1750-2500 |
zrychlení 0–100 km/h (s) | 8,6 | 5,6 | 9,8 |
nejvyšší rychlost (km/h) | 222 | 250 | 213 |
kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 7,6 | 10,1 | 5,8 |
Na český trh vstoupí VW Passat CC začátkem září. Cena zatím nebyla stanovena, avšak dá se očekávat, že odrazový můstek bude někde mezi 750–800 tisíci korunami.