Hlavní obsah

Všichni je chtěli zachránit, motory V8 Hemi ale pohřbil bývalý šéf Stellantisu

Dnes již bývalý šéf společnosti Stellantis Carlos Tavares měl osobně prosadit konec motorů V8 Hemi, které byly vnímány jako jeden ze symbolů amerických automobilů. I to měl být jeden z mnoha důvodů, proč se dostal do ostrého sporu s podřízenými v zámoří.

Foto: FCA

Motory V8 Hemi patří k ikonám amerického automobilového průmyslu.

Článek

Společnost Stellantis, jeden z největších výrobců automobilů na světě, se v tomto roce potýká s mnoha problémy, které vyústily v rezignaci prvního generálního ředitele Carlose Tavarese.

Původně ředitel skupiny PSA (jejímž sloučení s FCA vznikl Stellantis) v posledních měsících nevycházel příliš dobře zejména se zástupci amerických značek skupiny, s prodejci ani s odbory. Jeho nedávná rezignace evidentně rozvázala mnoha lidem jazyk.

Stanice CNBC sesbírala rozhovory s různými zaměstnanci společnosti Stellantis, kteří se o poměrech uvnitř společnosti rozhodli mluvit pouze pod podmínkou, že zůstanou v anonymitě. Jednání Tavarese často označovali jako arogantní. „Pokud si myslíte, že víte všechno, nebudete poslouchat nikoho jiného,“ řekl jeden ze zdrojů CNBC.

Z čela koncernu Stellantis za poklesu tržeb odchází ředitel Carlos Tavares

AutoMoto

Tavares se měl upnout na krátkodobé snižování nákladů a zisky, ovšem na úkor podniku, produktů, zaměstnanců a vztahů s dodavateli, odbory i s obchodníky. Údajně nedostatečně podporoval vznik nových produktů a prodeje, příliš tlačil na snižování nákladů a špatně řídil závody v USA.

Manažerům v zámoří také připadalo, že se Tavares až příliš soustředí na vedení společnosti v „evropském stylu“ a s důrazem na potřeby evropských automobilek. Ve velkém tlačil na snižování emisí, uvádění čistě elektrických modelů před spalovacími a údajně právě jeho rozhodnutí mělo stát i za koncem v zámoří milovaných motorů V8 Hemi.

Foto: Stellantis

Nový Dodge Charger nabídne místo motoru V8 pouze šestiválec nebo elektromotor.

„Všichni chtěli Hemi zachovat,“ uvedl jeden ze zdrojů. Tavares však chtěl být ekologičtější. S tím už pak zámořští zástupci nedokázali pohnout. Motor V8 Hemi tak nyní dožívá v pár modelech a dodává se také pro zástavbu do různých projektů. V modelu Charger ho ale nahradil menší řadový šestiválec Hurricane.

Po odchodu Tavarese z čela Stellantisu se nyní spekuluje, kdo bude začátkem roku zvolen na jeho pozici. Jedním z kandidátů je i Tim Kuniskis, bývalý šéf značky Dodge, který měl odejít i kvůli sporům ve vedení společnosti pod Tavaresem. Nedávno se však vrátil v čele značky Ram.

Kuniskis přitom patřil k velkým fanouškům motorů V8 a právě za jeho vedení vznikaly populární modely s označením Hellcat, které si získaly mnoho fanoušků. S odchodem Tavarese tak možná ve Stellantisu, nebo přinejmenším v jeho zámořské části, může dojít k zajímavým změnám.

Dodge spěchá s uvedením spalovací verze nového chargeru, elektromobil zákazníkům nestačí

AutoMoto

Výběr článků

Načítám