Článek
Italská značka Lamborghini v roce 2014 svět překvapila a do jisté míry uchvátila konceptem Asterion, který kombinoval atmosférickou V10 se třemi elektromotory pro celkový výkon 900 koní. Do výroby se bohužel nedostal – prvním elektrifikovaným Lamborghini byl Sián FKP 37 z roku 2019, který ale vznikl jen v omezené sérii několika desítek kusů.
Nyní nicméně firma ohlásila, že do roku 2025 sníží emise CO2 svých aut na polovinu, a to uvedením nových, hybridních pohonných ústrojí pro všechny tři své současné modely. Představit se mají do konce roku 2024, takže je pravděpodobné, že se na vývoji už pracuje.
Jelikož je Lamborghini malým výrobcem o roční produkci do 10 tisíc aut, tolik omílaný průměrný limit 95 g CO2/km pro ni neplatí, ale emise snižovat také musí – podle individuálního plánu, který však podléhá schválení Evropskou unií.
Modely Aventador, Huracán a Urus mají podle britského Autocaru dostat plug-in hybridní ústrojí. Firma uvedla, že investuje 1,5 miliardy eur (38,24 miliardy korun) tímto směrem – ovšem nejen do vývoje elektrického pohonu. Část má mířit na vývoj technologií využívajících karbonová vlákna, která vykompenzují těžší pohonná ústrojí.
Američané vyvíjejí silnice, které dobijí elektromobil
Později, během druhé poloviny 20. let 21. století, má do nabídky přibýt čtvrtý model – a ten bude čistě elektrický. Šéf značky Stephan Winkelmann uvedl, že práce na něm už začínají, ale zatím není rozhodnuto ani o karoserii. Bude však čtyřmístný – buď plnohodnotně, anebo aspoň s nouzovými zadními sedačkami. „Aktuálně si představujeme dvoudveřové auto, ale nemáme ještě finální rozhodnutí ani o karoserii, ani o výkonu,“ citují Britové Winkelmanna.
Je možné, že nový vůz bude stát na platformě z koncernu Volkswagen, jehož je Lamborghini součástí. Nabízí se jich několik, např. PPE od Audi a Porsche, anebo i ta, na které v současnosti stojí Porsche Taycan a Audi e-tron GT, třebaže ta už může být v době startu prodejů zatím bezejmenného elektrického lamborghini zastaralá.
Čtyřdveřový nebo alespoň čtyřmístný grand tourer by pro značku byl vstupem na nové trhy, což by značce pomohlo zvednout prodeje. Zhruba před dvěma lety ale hovořila o umělém omezování výroby pro zachování exkluzivity – a, odhadujeme, také statusu malého výrobce, pro kterého neplatí tak přísné limity emisí CO2. Právě čtvrtý model tehdy – v době, kdy roční produkce atakovala šest tisíc aut – byl zmiňován jako cesta k 10 tisícům vyrobených aut ročně.
Podle Winkelmanna je ale u čtvrtého modelu v současnosti příliš brzy hovořit o prodejních číslech. „Pokud bychom se bavili o dvoudveřovém čtyřsedadlovém autě, byl by někde mezi našimi současnými modely. Nebude se prodávat jako supersport, ale nebude to ani velký objem jako urus,“ naznačil nicméně.