Článek
Pokud jste v pondělí dopoledne procházeli ruzyňským letištěm, mohli jste zahlédnout tucet nových malých škodovek. Vizuálně to v šedivém podzimním dni byl hezký pohled – všechna auta měla výraznou slušivou barvu, ať už zelenou, žlutou nebo červenou. Mimochodem, pro Škodu Citigo, vyráběnou v Bratislavě, budou v nabídce tři standardní odstíny (bílá, červená a žlutá), dále 5 metalických odstínů (modrá, dva odstíny stříbrné, černá a výrazná zelená (je na fotografiích u článku).
Zelené Citigo, které dostal k dispozici autor článku, ale nebylo úplně vhodnou volbou – autu nefungovaly směrové ukazatele ani klakson, takže první zhruba šedesátikilometrová část trasy, vedoucí po okresních silnicích, nebyla úplně ideální. Ani tato nepříjemnost ale nepokazila celkově příjemný dojem z nové škodovky.
Dobrá prostornost
Prostornost pro posádku je u auta s rozměry 3,56 metru délky, šířky 1,64 metru a výšky 1,48 metru velmi dobrá. Nastupuje se širokými dveřmi a možnosti pro posun sedačky jsou tradičně výtečné – ať už v podélném nebo příčném směru. Ani vyšší řidič nebo spolujezdec se v Citigo nebude tísnit, zejména v příčném směru překvapí velký dostatek volného prostoru. Řidič si možná bude stěžovat na vystouplý středový tunel, který trochu omezuje jeho pravou nohu.
Pochvalu zaslouží volant, který má tlustý věnec i optimální velikost (stejný je i ve Fabii RS), nastavit lze pouze výškově, ale vzhledem k bohatým možnostem nastavení řidičovy sedačky to příliš nevadí. Ergonomicky nepotěší, že ovladač pro elektrické stahování okna spolujezdce není v dosahu řidiče. Madlo u dveří je hodně tvrdé, počítat je třeba také s nezakrytým kovem v okolí madla.
Příjemná je příplatková externí navigace, která je přehledná, má příjemnou grafiku a samozřejmě komunikuje česky. Během testovacích jízd zaváhala navigace jenom jednou, když chtěla otočení do protisměru, přestože zvolená cesta byla správná.
Zadní sedačky jsou kvůli třídveřové karoserii hůře dosažitelné (pětidvéřová verze bude příští rok) a ani místa na nich není pro dospělé cestující dostatek. Citigo tak lze brát jako auto pro 2 plus 2 cestující. Kufr je i přes nadprůměrnou hloubku na délku hodně malý; papírově má nadprůměrných 251 litrů. Na kufru je vidět, kde se šetřilo – vzadu na vás kvůli absenci čalounění vykukují plechy. Pochválit ale musíme malou integrovanou síťku pro ukládání drobností, v případě nutnosti jdou složit zadní sedačky (velikost kufru pak činí 951 l).
Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré, přestože má podvozek jednodušší konstrukci (vepředu zavěšení MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem, vzadu kliková náprava s vlečenými rameny). Citigo se i při relativně rychlé jízdě chová nezáludně, dobře tlumí nerovnosti a v projížděné zatáčce je až nečekaně neutrální. Drobné zhoršení komfortu tak zaznamenáte pouze na sérii krátkých příčných nerovností. Poháněná je klasicky přední náprava.
Pětistupňová převodovka MQ 100, vyráběná v Mladé Boleslavi, je přesná. Pohyb páky v kulise je lehký, dráhy přiměřeně krátké. Brzdy mají ostrý nástup, ale dávkují se dobře. Také jejich účinnost je přiměřená; vepředu jsou kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu bubnové, což vzhledem k nízké pohotovostní hmotnosti nevadí (pouhých 929 kg včetně 75 kg řidiče).
Dva benzínové tříválce
Pro model Citigo jsou k dispozici dva tříválcové benzinové motory: oba mají objem jeden litr a výkon 44 kW/60 k, resp. 55 kW/75 k. Nové Citigo jsme vyzkoušeli se silnějším ze dvou nabízených motorů, litrový tříválec MPI nabídne 55 kW, respektive 75 koní. Kultura jeho projevu je lepší než u tříválcových motorů HTP, chrastění je sice slyšet (zejména při volnoběhu), ale utlumení je dobré a při vytočení je motor překvapivě živý – vzdor nepříliš optimistickým časům zrychlení 0-100 km/h.
Vibrace jsou dobře utlumeny, pokud ale otevřete velké dveře (při parkování v úzkých prostorách mohou překážet), zaznamenáte, jak se silně klepou. Námi naměřená orientační spotřeba na trati s polovičním podílem okresek a pražských silnic, činila 5,9 litru na sto ujetých kilometrů. To není na svižnou jízdu se syrovým motorem úplně špatné, výrobce udává u silnějšího tříválce kombinovanou spotřebu 4,7 l, mimo město 4,0 a ve městě 5,9 l. Palivová nádrž má kapacitu 35 litrů.
Kola jsou k dispozici ve dvou velikostech – 14 palců s rozměrem pneumatik 165/70 nebo 175/65 a patnáctipalcová kola z lehké slitiny s pneumatikami 185/55. Poprvé jsou u škodovky použity boční airbagy Head-Thorax s funkcí ochrany hlavy pro řidiče a spolujezdce. Novinou je i tzv. City Safe Drive: příplatkový systém se automaticky aktivuje při rychlostech pod 30 km/h a laserovým senzorem registruje nebezpečí kolize. Pokud je kolize nevyhnutelná, začne systém samočinně brzdit.
Celkové první dojmy z nové malé škodovky jsou dobré. Jedním dechem ale dodáváme, že na českém trhu to Citigo nebude mít jednoduché, cenově se totiž blíží větší fabii a kupce tak bude shánět spíš v řadách obyvatel větších měst coby druhé nebo třetí rodinné auto.
Technická data (3dveřová verze) | ||
---|---|---|
Motor | 1,0 MPI/44 kW | 1,0 MPI/55 kW |
Počet válců | 3 | 3 |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 999 |
Max. výkon/ot. [kW/min-1] | 44/5000–6000 | 55/6200 |
Max. točivý moment/ot. [Nm/min-1] | 95/3000–4300 | 95/3000–4300 |
Převodovka | pětistupňová | pětistupňová |
Rozměry | ||
Délka/šířka/výška [mm] | 3563/1641/1478 | 3563/1641/1478 |
Rozvor [mm] | 2420 | 2420 |
Rozchod vpředu/vzadu [mm] | 1428/1424 | 1428/1424 |
Objem zavazadlového prostoru/při sklopených zadních opěradlech [l] | 251/951 | 251/951 |
Šířka ve výši loktů vpředu/vzadu [mm] | 1417/1389 | 1417/1389 |
Prostor pro hlavu vpředu/vzadu [mm] | 993/947 | 993/947 |
Karoserie | ||
Koeficient odporu vzduchu cx | 0,33 | 0,33 |
Hmotnosti | ||
Pohotovostní hmotnost – s řidičem (75 kg) [kg] | 929 | 929 |
Užitná hmotnost [kg] | 436 | 436 |
Jízdní vlastnosti | ||
Nejvyšší rychlost [km/h] | 160 | 171 |
Zrychlení 0–100 km/h [s] | 14,4 | 13,2 |
Spotřeba – kombinovaná (1999/100/EG) [l/100 km] | 4,5 | 4,7 |
Emise CO2 [g/km] | 105 | 108 |