Článek
Město podle dokumentu využije odkladem získaný čas k jednání s městskými částmi o budoucím způsobu zvýhodnění elektromobilů.
„Je totiž třeba si uvědomit, že na jednu stranu potřebné zvýhodnění nízkoemisních vozidel, které je tolik přínosné pro jejich rozvoj s příznivým dopadem na ekologii, má na druhou stranu negativní dopady do regulace parkování,“ uvádí důvodová zpráva k usnesení.
Parkování v Praze během Vánoc skokově zlevní
Městské části již začaly vydávat parkovací oprávnění pro elektromobily. „Pokud jste si již vytvořili parkovací oprávnění za standardní cenu, příslušná částka vám bude vrácena,“ uvedl specializovaný portál města.
„Elektromobil zabírá na ulici prostorově stejné místo jako auto se spalovacím motorem a s ohledem na jejich očekávaný nárůst tedy není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění s parkováním zdarma na místech rezidentů,“ řekl k původnímu plánu Novinkám náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Odklad se přitom opakuje, původně mělo být zvýhodnění neplatné už od začátku roku 2024, na konci roku 2023 však došlo k odkladu o rok.
Otázka cen
Vedení města již delší dobu připravuje komplexní reformu systému ZPS, která zahrnuje například celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, možnost pro rezidenty platit méně za menší oblast povoleného parkování nebo zvláštní povolení pro zásobování či pečovatele. Zatímco na těchto změnách se koaliční strany shodly, jednání se zasekla na otázce cen parkovného a dohoda zatím nevznikla.
Podobně se koalice Pirátů, Spolu (ODS, TOP 09, STAN) zatím neshodla ani na otázkách zvýšení jízdného v MHD a zpoplatnění vjezdu automobilů na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží.
Zóny placeného stání se v Praze v moderní podobě poprvé zavedly v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila v roce 1982. Následně se rozšířily a fungují především v širším centru a ve vlastním režimu také v Praze 13, 16 a 22. Na parkovném vybere město ročně kolem půl miliardy korun.