Článek
Po ukončení konání autosalonu IAA ve Frankfurtu se tento svátek nových aut a všeho, co souvisí s mobilitou, přesunul do bavorského Mnichova. Kvůli koronaviru to bude po dlouhé době první skutečně velká evropská výstava novinek v automobilovém světě.
Opel vynechá mnichovský autosalon spolu s celou skupinou Stellantis
Přesto na ní bude řada automobilek chybět. Nejvýznamnějším absentujícím bude celá skupina Stellantis, což znamená mimo mnoha jiných značek také německou automobilku Opel.
Termín
Brány autosalonu se pro novináře otevřou už v pondělí 6. září, tedy od tohoto dne na Novinkách můžete čekat zprávy z výstavních ploch. Podstatný je nicméně i tzv. nultý den, tedy neděle 5. září, kdy proběhne tzv. VW Group Night, koncernový večer, na němž koncern Volkswagen odhalí některé ze svých novinek.
Návštěvníkům z řad veřejnosti autosalon otevře své brány v úterý 7. září a bude probíhat až do 12. září.
Jediným rozdílem je tzv. IAA Mobility Summit, který bude pro veřejnost otevřen od 10. do 12. září a bude probíhat v Messe München, výstavním areálu na východním konci města.
Místo konání
Na rozdíl od některých jiných autosalonů bude mnichovské IAA kromě výstavy a zmíněného Summitu v Messe München také, a dost možná zejména, rozeseto po centru Mnichova. Podle webu IAA bude výstava u mnichovské Residenz-Kaiserhof, na náměstích Wittelsbacherplatz, Königsplatz, Marienplatz, Marstallplatz, Max-Joseph-Platz a Odeonsplatz včetně prostoru před budovou Feldhernalle a v ulici Hofgartenstrasse.
Místa budou propojena speciálními „modrými pruhy”, ovšem nikoliv ve smyslu pražských parkovacích zón – budou to pruhy, v nichž budou smět jezdit ekologická vozidla a vozit lidi mezi jednotlivými částmi veletrhu.
Nebudou to ale jen auta, jako např. vodíkové BMW X5, nýbrž také skútry, elektrokola a všechny podobné prostředky – veletrhu sice říkáme „autosalon”, ovšem on se věnuje pozemní individuální mobilitě poněkud šířeji. Proto se také jmenuje „IAA Mobility”.
Hygienická opatření
Protože koronavirová pandemie stále není pryč, po dobu konání autosalonu budou platit opatření ke zpomalení šíření nákazy. Tím nejdůležitějším je dodržování rozestupů 1,5 metru a nošení respirátorů třídy FFP2 i ve venkovních prostorách výstavy; pouze se standardní rouškou vás na plochu výstavy nepustí.
Po stránce testování a očkování nemá veletrh vlastní pravidla, řídí se předpisy pro celé Německo. Pro Čechy to znamená nutnost prokázat bezinfekčnost při namátkové kontrole na německém území, a to negativním testem, dokladem prodělání covidu či certifikátem o očkování v německém, anglickém, francouzském, španělském nebo italském jazyce.
Vstupenky
Na většinu výstavní plochy v centru Mnichova, do tzv. Open Space, je vstup zdarma, ovšem pro lepší zážitek veletrh nabízí vstupenky s názvem „IAA Experience” online na webu veletrhu. Za peníze návštěvníci dostanou přístup do zbytku výstavních ploch v Mnichově, zejména tedy v Messe München, slevy u místních partnerských podniků, jízdenku na mnichovskou MHD ve dny platnosti vstupenky, přístup na zmíněný IAA Mobility Summit a možnost rezervovat si předem svezení v některých autech, jejichž výrobci to budou nabízet.
Za volantem nové Škody Fabia: Nejmenší škodovka dospěla
Tento „lepší” vstup stojí od 20 eur (510 korun) pro dospělého, resp. od 10 eur (255 korun) pro dítě či studenta na jeden den. K mání jsou také třídenní, vícedenní či rodinné vstupenky. Je možné je koupit i na místě, ale jsou o pár eur dražší. A pro zamezení kupčení jsou vstupenky vázány na jméno.
Jak se tam dostat
Mnichov je z Česka poměrně dobře dostupný autem – z Prahy cesta zabere asi 4 hodiny, z Brna pět a půl a z Ostravy zhruba 7 hodin. Jezdí tam také autobusy a vlaky a létají letadla, ovšem letenky, zejména na přímé lety z Prahy, jsou poměrně drahé.
Možností ubytování je v Mnichově spousta a internet stále hlásí volné kapacity na některé ze dnů konání veletrhu ve všech cenových patrech.
Co tam bude k vidění
Jak stojí už na začátku, řada automobilek na tomto autosalonu ohlásila svou neúčast. K nejvýznamnějším patří skupina Stellantis, pod kterou z evropských značek patří např. Opel, Peugeot, Citroën, DS, Fiat, Alfa Romeo nebo Lancia.
Ostatní německé automobilky však IAA nevynechají, takže se můžeme těšit na BMW, Mini, Mercedes-Benz i celý koncern Volkswagen. Můžeme tedy očekávat, že se tam ukáže nová Škoda Fabia.
Škoda odpískala novou Fabii Combi, kvůli emisím
Mercedes plánuje odhalit elektrický sedan EQE a také silný elektromobil z dílen AMG. Porsche chystá blíže nespecifikovaný koncept orientovaný na budoucnost, Volkswagen zase ukáže nový multivan.
Z Francie přijede Renault, který odhalí elektrický megane a prototyp R5, z Rumunska Dacia, která má v plánu odhalit nový sedmimístný vůz do své nabídky a představit také směřování značky do budoucnosti. Přijedou také Hyundai, Kia, Ford, švédský Polestar nebo čínská značka Wey.
Nebudou to ale jen automobilky, které budou předvádět své novinky. Stánky budou mít i dodavatelé technologií do aut, jako je Valeo, Bosch, IBM či Mahle, ale také např. německý autoklub ADAC. A rovněž značky zaměřené na cyklistiku, jako je Specialized nebo Schwalbe.
A konečně, IAA Mobility Summit přiblíží účastníkům nové služby a produkty v oblasti mobility a poskytne náhled do konceptů mobility budoucnosti. Účastnit se ho budou automobilky a dodavatelé, ale i start-upy či IT firmy se svými inovativními nápady.