Článek
Jednou z propagovaných výhod třídy Hypercar při jejím uvedení v roce 2021 bylo bližší spojení silničních vozů s vrcholnými prototypy. To velmi dobře ilustruje nováček v kategorii, Aston Martin Valkyrie. Závodní verze totiž velmi blízce navazuje na speciální model Valkyrie, který se dostal do prodeje.
Valkyrie je prvním závodním speciálem postaveným podle předpisů FIA pro kategorii Hypercar, který se bude účastnit jak Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA (WEC), tak amerického Šampionátu sportovních vozů WeatherTech organizace IMSA.
Svůj ostrý debut si odbude 28. února v Kataru, kde tovární tým Aston Martin THOR nasadí dva vozy Valkyrie do úvodního podniku WEC 2025, jehož celková délka činí 1812 km.
Dvanáctiválec je pro závody připraven
Závodní vůz s upraveným šasi z uhlíkových vláken pro závodní nasazení pohání dále vyladěný atmosférický 6,5litrový motor Cosworth V12, který ve standardní silniční verzi dosahuje maximálních otáček 11 000/min a výkonu přes 1000 k.
Pohonná jednotka prošla úpravami, aby splňovala výkonnostní požadavky třídy Hypercar a zároveň aby odolala náročným podmínkám vytrvalostních soutěží.
Pokud jde o spolehlivost a životnost, předpisy pro hypersportovní vozy podle automobilky nabízejí pro dvanáctiválec značné výhody, což se týká hlavně omezení výkonu na 500 kW (680 k). Pro závodní účely se vývoj zaměřil zejména na úsporu paliva.
„Důležité je jezdit s nižší zátěží, abyste snížili množství paliva, které potřebujete k dosažení požadované energie,“ říká Adam Carter, vedoucí oddělení vytrvalostních závodů. „Motor provozujeme hluboko pod jeho potenciálním maximem, protože pro závodní účely je potřeba nižší výkon. Výkonový limit v rámci předpisů nám dává příležitost upravit křivku točivého momentu a omezit třecí ztráty snížením otáček motoru, což vede i k nižší spotřebě paliva.“
Závodní specifika
Aerodynamika hypersportu Valkyrie prošla úpravami tak, aby splňovala homologační předpisy. Vycházelo se přitom z dobrého základu u silničního vozu a výsledek je dílem dvou tvůrců: šéfdesignéra značky Aston Martin Marka Reichmana a Adriana Neweyho, který v březnu 2025 nastupuje do firmy jako vedoucí technický partner týmu formule 1.
Nejextrémnější Aston Martin přišel o střechu, Britové vyrobí jen 85 spiderů
„Bylo by téměř nepředstavitelné, kdyby Adrian, jeden z největších konstruktérů závodních vozů v historii, navrhl vůz a nepomyslel na to, že se s ním bude někdy závodit,“ doplňuje Carter.
Přeměna silničního vozu na závodní je dána především technickými předpisy FIA, které jsou napsány pro specifické parametry soutěže, a to jak kvůli bezpečnosti, tak z hlediska výkonu.
Aby bylo možné vyhovět náročným situacím během závodů, včetně rychlé výměny jezdců a pneumatik, doplňování paliva při zastávkách v boxech či potenciálního kontaktu mezi vozy, zaměřilo se vývojové úsilí i na možnost rychlé výměny přední a zadní části karoserie, instalaci automatického hrdla nádrže pro rychlé doplňování paliva, zabudování vysokorychlostního pneumatického zvedáku, který je součástí podvozku, a kokpit řidiče optimalizovaný pro bezpečnost, snadný přístup a dobrý výhled.
Závodní zavěšení má vpředu i vzadu dvojitá lichoběžníková ramena a odpružení s torzními tyčemi s pákovím typu push-rod a s nastavitelnými krajními a centrálními tlumiči. Valkyrie jezdí na 18palcových pneumatikách Michelin Pilot Sport, které jsou pro vozy kategorie Hypercar povinné.
„Absolutní výkon je omezen předpisy bez ohledu na vývoj,“ vysvětluje Carter. „Je stanovena minimální hmotnost, omezen výkon prostřednictvím regulace točivého momentu na hnací hřídeli a definovány aerodynamické vlastnosti. Každý účastník musí nechat svůj závodní vůz změřit ve skutečné velikosti v aerodynamickém tunelu. Jde tedy o optimalizaci vlastností vozu Valkyrie v souladu se základními pravidly pro jízdní výkony.“
Tento přístup ovlivnil i zásadní konstrukční prvky závodního vozu, včetně sedmistupňové sekvenční převodovky Xtrac, ovládané poloautomatickým řazením pádly.
Tým se postaví konkurenci zahrnující vozy LMDh značek Alpine, BMW, Cadillac, Genesis a Porsche, stejně jako vozy kategorie LMH od Astonu Martin, Ferrari, Peugeotu a Toyoty. V roce 2027 se vrátí i Ford.