Článek
Na několika dálnicích ve Velké Británii klesl rychlostní limit z běžných 70 na 60 mil v hodině, tedy ze 113 na 97 km/h. Týká se to částí dálnic M1, M4, M5, M6 a M602; snížení je součástí výzkumu, zda takový krok přinese nižší emise oxidu dusíku.
Výzkum provádí organizace National Highways, která se v Británii stará o dálnice a hlavní silnice. Původně měl trvat 12-15 měsíců, po kterých mělo následovat vyhodnocení. Jenže rychlostní limit je snížený už více než dva roky a vyhodnocení nikde.
Podle novin The Telegraph navíc modely, na jejichž základě výzkum probíhá, nebraly v potaz emise pevných částic z brzdění. Stejně tak snížená rychlost platí i pro elektromobily, které žádné oxidy dusíku do ovzduší při své jízdě nevypouštějí.
Stellantis v Evropě končí s lobbingem. Nemůžeme čekat na politiky, říká šéf
Pro to měla organizace argument, že by bylo nebezpečné, kdyby jedna vozidla jezdila rychleji než jiná. Takový rozdíl by ovšem nebyl neobvyklý, kamiony běžně jezdí nejvýše 90 km/h na silnicích, kde jiná auta mohou jezdit rychleji.
Motoristické organizace, k nimž patří Aliance britských řidičů či autoklub AA, který poskytuje mimo jiné asistenci při poruchách a nehodách, nyní volají po úpravě omezení. A to například tím způsobem, že by šedesátimílový limit nebyl platný pořád, nýbrž jen v některých denních dobách.
National Highways podle vlastních slov má letos na jaře přijít s vyhodnocením výzkumu. Téma je podle organizace složité a dat je hodně, takže analýza zabere hodně času.
Ke snížení rychlostního limitu kvůli emisím oxidů dusíku v minulosti přikročilo také Nizozemsko, které stáhlo dovolenou rychlost ze 130 na 100 km/h v určitých denních dobách od března 2020. V rámci snahy o snížení emisí sloučenin dusíku tam tehdy došlo i ke změnám v regulacích zemědělství, z nějž tehdy pocházela téměř polovina všech takovýchto emisí v zemi.