Článek
Kruhových objezdů, tzv. okružních křižovatek, je v Česku spousta a většina z nich nestojí ani za myšlenku nad rámec přednosti v jízdě. Úřady na to nezřídka nahlížejí stejně, takže jsou středy „rondlů“ v lepším případě zarostlé trávou, v horším, to pokud někdo vytvořil kruhový objezd přenosnými svodidly v místě normální křižovatky, je to smetiště.
Při cestě do zahraničí však člověk někdy žasne, jak hezké mohou být středy kruhových objezdů. Tu s vodotryskem, támhle s květinovým záhonem; ne že by takové v Česku nebyly vůbec, ale je jich zoufale málo. A pak se projedete po obchvatu Strakonic, otevřeném téměř přesně před rokem, a nestačíte se divit – opravdu uprostřed stojí auto?
Není to vůz krále bezohledného parkování, ani následek dopravní nehody – město Strakonice umístilo na jeden z kruhových objezdů na svém novém obchvatu Mercury Cougar z první půlky 70. let. Taky kolem nasázelo adekvátní floru – tenhle kruhový objezd má být laděn na téma americké prérie. Proto ta stará „amerika“.
Poklad milovníka amerických veteránů. Stavebník tajně zrenovoval stovku aut
Projekt, v jehož rámci něco takového mohl vzniknout, se jmenuje „Letem světem po strakonických kruháčích“ a tento americký je první ze čtyř, které jsou v plánu. Vrak auta „ze sedmdesátých let zaparkovaný na okraji písečné duny“ je podle Jaroslava Brůžka z odboru životního prostředí města dominantou.
Právě on spolu s městským architektem Davidem Andrlíkem s tímhle projektem přišli. Instalace je zamýšlena jako trvalá, nikoliv dočasná, a na dalších třech kruhových objezdech na obchvatu budou témata Skandinávie, Středomoří a Asie.
Nebojí se ve Strakonicích, že auto někdo ukradne nebo „očeše“ o součástky? Vůz je sice bez motoru a převodovky, ale přece jen, některé díly se při renovaci veterána špatně shánějí a Mercury Cougar nepatří k úplně opomíjeným autům. Podle strakonické mluvčí Markéty Bučokové nikoliv: „Auto je natolik zabezpečené, že by ke krádeži dojít nemělo, a doufáme, že strakoničtí sami sobě nebudou ničit výzdobu,“ odpověděla.