Článek
Jméno Jasona Watta vám asi nic neřekne, nejste-li fanoušky dánského šampionátu cestovních vozů. Tento závodník v něm totiž v roce 2002 získal pohár, ovšem s autem přestaveným na ruční ovládání - po nehodě na motorce v roce 1999 je ochrnutý od pasu dolů.
Jeho zdravotní stav mu ale nebrání zůstat automobilovým nadšencem, a hlavně řídit ta nejlepší auta na světě. V jeho garáži parkuje nový Ford GT, oděný do zelené fólie.
Svůj sportovní automobil předvedl na Severní smyčce Nürburgringu, nejslavnějším a nejtěžším okruhu světa. Jedno kolo v rámci turistických jízd, kdy je okruh otevřen pro veřejnost, objel s kolečkovým křeslem na střeše.
Jak se auto v takové úpravě řídí? Jen levou rukou, pravá ovládá brzdu a plyn. „To znamená, že nemůžu používat pádlo pro přeřazení, takže jsem nucen používat automatický režim převodovky, což není ideální,” povzdechl si Watt. „Můžu ale manuálně podřazovat,” dodal.
Vpravo od volantu má páku, jejímž zatlačením od sebe brzdí. Na ní je upevněna menší páčka, za kterou tahá pro přidávání plynu. Pravou rukou tak ovládá dva „pedály”, ale nemůže ji zároveň mít na volantu.
Po Ringu jel poprvé po třiadvaceti letech, takže nejen s ohledem na náklad na střeše se nedala očekávat příliš ostrá jízda. „Potřeboval bych si tu zajet víc kol, abych se s tratí obeznámil,” řekl zcela pochopitelně.
Pomocí auta získává peníze pro děti nemocné rakovinou
Zelená fólie je v barvě, kterou používá jedna dánská banka. Vůz je do ní oděn proto, že banka vůz Wattovi sponzoruje. Nedělá to ale jen tak nadarmo - Watt se s vozem pravidelně účastní charitativních akcí pro Children's Cancer Foundation, tedy nadaci pro dětské pacienty s rakovinou.
Pokud se s ním chcete svézt a přispět na dobrou věc, je to možné, ale musíte navštívit Dánsko. Po registraci na webu se s Wattem sejdete na některém závodním okruhu a za poplatek vás sveze dvě kola na plný plyn.
Ony poplatky jsou pak věnovány nadaci. Při poslední takové akci svezl Watt devadesát lidí, což znamenalo 144 tisíc dánských korun, tedy 504 tisíc českých korun.
Watt byl prvním Evropanem, kterému byl nový Ford GT doručen; standardně se registroval jako zájemce a byl vybrán. Vlastní také Ford GT z roku 2005, samozřejmě rovněž přestavěný na ovládání pouze rukama.