Článek
Na trhu už je bezmála 10 let a prodalo se ho kolem milionu kusů, přesto se do důchodu nechystá. Volvo XC90, vlajkový model švédské automobilky, přijíždí s druhou výraznou modernizací. V nabídce značky bude tvořit alternativu k čistě elektrickému modelu EX90, oproti kterému nabídne elektrifikované spalovací motory.
Tradičně začněme od designu, který měl připomínat nový vůz. Současně však měl být v souladu s elektrickou verzí EX90. Vůz tak dostal nový přední nárazník s motivem Thorova kladiva, novou masku chladiče a nové světlomety se štíhlým designem, podpisem ve tvaru písmene T a matrix LED technologií.
V podbězích jsou kola s novým designem o velikosti 20 až 22 palců a nabídka barev se rozrostla o odstín červená Mulberry. Vzadu zaujme především nový design světel, která si uchovala pro řadu XC90 typický světelný podpis.
Se zpožděním zahájilo Volvo výrobu největšího elektrického SUV
Zásadní proměnou prošla kabina, která dostala nové rozhraní palubní desky. Za pozornost stojí zejména 11,2“ volně stojící středový displej infotainmentu One-HMI, který běží na operačním systému Android Automotive. Systém má vysoké rozlišení, novou grafiku a nové rozvržení, které by se bezdrátovou aktualizací mělo dostat i do starších modelů.
Model nabídne také nové dekory obložení, nové výdechy ventilace, upravenou bezdrátovou nabíječku a nové druhy čalounění. Velký důraz byl kladen rovněž na odhlučnění kabiny, ke kterému přispívá vylepšená izolace, volitelná laminace bočních oken nebo podvozek používající ve standardu FSD tlumiče (Frequency Selective Damping).
Alternativou bude i aktivní vzduchové odpružení, nabízející možnost automatického snížení o 2 cm při dynamické jízdě, zatímco při jízdě v terénu je možné podvozek o 4 centimetry zvýšit. Pro značku běžným standardem je pak vysoký důraz na bezpečnost, který podtrhuje i hodnocení Top Safety Pick+ od IIHS, udělené v letošním roce.
Na český trh bude vůz uveden s dvojicí pohonných jednotek. Základem je mild-hybrid s označením B5 AWD, který nabídne spalovací motor s nejvyšším výkonem 184 kW (250 k) a malý elektromotor s výkonem 10 kW (14 k). Zrychlení z 0 na 100 km/h slibuje za 7,7 sekundy a spotřeba by se měla pohybovat kolem 9,2 až 8,5 l / 100 km.
Plug-in hybrid jako alternativa
Alternativou bude plug-in hybrid s označením T8 AWD. Spalovací motor nabídne nejvyšší výkon 228 kW (310 k) a elektromotor dalších 107 kW (145 k). Zrychlení z nuly na 100 km/h by tak mělo trvat 5,4 sekundy.
Plug-in hybrid je osazen dvojicí elektromotorů. První je umístěn u spalovacího motoru a plní roli startér-generátoru, druhý je umístěn u zadní nápravy a zajišťuje pohon zadních kol. Díky dobíjení za jízdy a nastavení baterie, která si neustále drží určitou kapacitu, se řidiči mohou spolehnout, že zadní kola budou vždy připravena zabrat.
Baterie s kapacitou 18,8 kWh (využitelných je 14,7 kWh), uložená ve středovém tunelu, slibuje dojezd v čistě elektrickém režimu kolem 63 až 72 kilometrů na jedno nabití (dle WLTP). Při použití dostatečně výkonné nabíječky přitom Volvo slibuje nabití už za 3 hodiny.
Modernizované Volvo XC90 vstupuje na český trh v těchto dnech, přičemž cena začíná na 1 999 900 Kč za mild-hybrid B5 AWD, za plug-in hybridní verzi T8 AWD zaplatí zákazníci minimálně 2 218 400 korun. Volvo přitom nabízí čtyřletou záruku i čtyřletou konektivitu pro poskytování palubních služeb.
Výroba vozu odstartuje v šestačtyřicátém týdnu tohoto roku, přičemž první vozy by se na showroomech měly objevit ještě letos před koncem roku. První dodávky zákazníkům se očekávají na přelomu let 2024 a 2025.