Článek
Návrat k pohonu zadních kol u Volva přichází po čtvrtstoletí, kdy i osmiválec musel pracovat napříč před přední nápravou. Kdo by však čekal pod kapotou řadové pěti- a šestiválce, byl by zklamán - návrat zadokolek je ve jménu elektřiny.
Volvo přepracovalo nabídku modelů XC40 a C40 Recharge a pohon jedné nápravy tu již nebude vpředu, nýbrž vzadu. Možnost čtyřkolky pomocí dvou elektromotorů samozřejmě zůstává.
Zadokolky jsou k mání se dvěma verzemi baterie, kterým odpovídají elektromotory různého výkonu. Základem je 69kWh baterie a 175kW (238k) elektromotor s permanentními magnety; tato verze má v XC40 zvládnout až 460 km dle měřicího cyklu WLTP. Nárůst o 35 km oproti starší verzi je díky zlepšené efektivitě chlazení baterie.
Volvo EX30 se bude dovážet z Číny, ideálními zákazníky mají být osmnáctiletí
V modelu C40, který je stylizovaný jako kupé, je dojezd dokonce až 476 km. Oba tyto modely je možné nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 130 kW, což v ideálních podmínkách znamená dobití z 10 na 80 % za 34 minut.
Silnější zadokolky mají baterii o kapacitě 82 kWh a elektromotor s permanentními magnety o výkonu 185 kW (252 koní). Větší baterie znamená dojezd až 515 km u XC40 a 533 km u C40. Největší nárůst výkonu tu ovšem je u nabíjení - místo dosavadních 150 kW zvládnou až 200 kW. To znamená dobití z 10 na 80 % v ideálních podmínkách za 28 minut.
Verze Twin Motor AWD má větší baterii a dostala nové elektromotory. Vzadu pracuje 183kW (249k) elektromotor s permanentními magnety, vpředu 117kW (159k) asynchronní elektromotor. XC40 s touto technikou dojede až 500 km na jedno nabití, C40 až 507 km, což oboje představuje zlepšení zhruba o 60 km.
Za zmínku ještě stojí zrychlení na 100 km/h, které je 7,4 sekundy u všech zadokolek, 4,9 s u XC40 Recharge Twin Motor AWD a 4,7 s u C40 Recharge Twin Motor AWD. Nejvyšší rychlost je u všech shodně omezena na 180 km/h.
Oproti takto výrazným změnám techniky jsou úpravy zevnějšku minimální; ostatně, elektrické XC40 a C40 jsou na trhu sotva tři roky. Vozy však dostaly nová kola a drobné úpravy cílené na zlepšení aerodynamické efektivity, což také pomohlo dojezdu.