Článek
Segmentu čistě elektrických vozidel se nevěnují pouze výrobci osobních automobilů, ale také výrobci nákladních vozidel, včetně společnosti Volvo Trucks. Ta již v minulosti představila modely s elektromotorem, ten však nahrazoval spalovací motor v konvenčních platformách.
Nedávno ale společnost Volvo Trucks představila svůj první čistě elektrický model, který vznikl na platformě pro elektrické modely. Volvo FM Low Entry cílí zejména na městské využití, čemuž byl stroj uzpůsoben i koncepcí kabiny.
Začněme ale od techniky. Vůz je vybaven čtyřmi bateriemi s celkovou kapacitou 360 kWh, které zajišťují maximální dojezd až 200 kilometrů. Ten se ovšem liší v závislosti na konfiguraci stroje a hmotnosti. Rychlonabíjení je možné při výkonu až 250 kW, pomalé nabíjení při výkonu 43 kW.
Nápravy mohou být v konfiguraci 4×2, 6×2, 6×4, 8×2 a 8×4, rozvor může mít hodnoty 3900 až 6000 mm a maximální hmotnost se pohybuje v rozmezí 19 až 32 tun. Elektromotor pak nabízí maximální výkon 330 kW.
Kabina nákladního vozu je umístěna nízko, aby zaručila dobrý výhled právě ve městech. Kvalitnímu výhledu je uzpůsobeno i její vnitřní uspořádání, které počítá se sedadlem pouze pro řidiče, případně pro jednoho či tři spolujezdce. Sedadla pro spolujezdce jsou ale umístěna v zadní části kabiny, aby ostatní cestující neomezovali výhled.
Čistě elektrický nákladní vůz by měl mít řadu uplatnění, včetně svozu odpadu, rozvozu zásobování či na stavbách. Společnost hodlá zahájit jeho prodej v Evropě, Turecku a Jižní Koreji během prvního čtvrtletí tohoto roku, výroba začne v druhém čtvrtletí.