Hlavní obsah

Volvo představilo své první MPV

První minivan či MPV od Volva - EM90 - je založeno na novém MPV 009 sesterské čínské automobilky Zeekr. Nabízí šestimístné uspořádání s luxusními křesly. Jde o elektromobil se zadním pohonem.

Foto: Volvo

Volvo EM90

Článek

Minivany už možná nejsou králi mezi rodinami na severoamerických a evropských trzích, kde jsou jasně zastíněny popularitou SUV, ale zjevně zažívají renesanci v mnoha částech Asie, zejména u luxusních modelů.

Jen v Číně se během první poloviny roku 2023 prodalo téměř půl milionu minivanů, respektive velkých MPV. Volvo s podporou Geely využívá tento trend tím, že uvádí na trh svůj vůbec první vůz tohoto druhu.

Plně elektrický model je speciálně navržen pro čínské zákazníky, kde se pustí do konkurence včetně hybridního Lexusu LM. Nejprve se velké volvo dostane do Číny, zbytek světa si zřejmě počká.

Volvo tvrdí, že EM90 navazuje na model Duett z roku 1953. Více než cokoli jiného ale novinka připomíná právě zmíněný zeekr. Tyto dva elektrické minivany jsou v podstatě identická dvojčata, kromě výrazné masky chladiče Volva, světlometů a několika detailů.

Očekává se proto, že vnější rozměry budou odrážet hodnoty zeekru, který má na délku 5209 mm, šířku 2024 mm a výšku 1867 mm, s rozvorem 3205 mm.

Třetí plně elektrický model po EX90 a menším SUV EX30 bude uveden na trh s jediným elektromotorem o výkonu 268 koní na zadní nápravě. Toto hnací ústrojí umožňuje vozu zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy.

Volvo představilo „superkamion“, vyniká efektivitou

AutoMoto

Je spárováno s 116kWh baterií CATL, která se dokáže nabít z 10 na 80 procent za méně než 30 minut. Volvo uvádí, že EM90 nabízí dojezd 738 km podle čínských testů jízdního cyklu CLTC, které jsou obecně o 10–20 % štědřejší než hodnoty cyklu WLTP.

Stejně jako u chystané vlajkové lodi SUV EX90 je i EM90 vybaveno obousměrným nabíjením, které umožní používat jeho baterii jako power banku k napájení dalších elektromobilů a spotřebičů.

EM90 má být luxusním rodinným vozem i mobilní kanceláří. Nabízí tři řady sedadel v uspořádání 2+2+2. Kouzlo se skutečně odehrává v prostřední řadě s mimořádně prostornými sedadly, která se mohou pochlubit nejen elektrickým sklápěním, vyhříváním a ventilací, ale jsou také vybavena skládacími podnožkami.

Pro zábavu nebo obchodní videokonference ze střechy sestupuje 15,6palcová obrazovka, která podporuje jak mobilní projekci, tak různé aplikace třetích stran.

Výsuvná obrazovka je jedním z mnoha multifunkčních displejů a inteligentních povrchů, které připravují půdu pro různé scénáře v kabině. Podle Volva jediným pohybem spínače nebo slovem hlasovému asistentovi snadno přeměníte interiér na „divadlo, zasedací místnost nebo ložnici pro zadní sedadla. Obrazovky, sedadla, okna, klimatizace a osvětlení budou podle toho upraveny“.

Vpředu kokpit sází na elegantní minimalismus. Palubní desku zvýrazňuje kompaktní digitální přístrojová obrazovka a větší, 15,4palcový centrální informační a zábavní systém ve stylu tabletu s velmi malým počtem fyzických tlačítek.

Novinka je vybavena komplexní sadou pokročilých asistenčních systémů pro řidiče, které využívají všeobjímající sadu senzorů, včetně kamer s vysokým rozlišením, kamer s prostorovým zobrazením či ultrazvukových radarů.

Jak již bylo zmíněno, nové Volvo EM90 bude alespoň prozatím k dispozici výhradně na čínském trhu, přičemž první dodávky zákazníkům se očekávají na začátku příštího roku. Cena bude začínat na 818 000 yuanech, což odpovídá přibližně 2,5 milionu korun.

Do Evropy míří další čínská automobilka. Zeekr nabízí jen elektromobily

AutoMoto

Volvo odhalilo EX30, městský crossover s brutálním zrychlením

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám