Článek
Po několika poodhaleních automobilka Volvo konečně ukázala malý crossover EX30, který se bude vyrábět v Číně a má být přímo navržen pro sdílení různými řidiči, v celé jeho kráse. Je nejmenším SUV a zároveň nejmenším elektromobilem Volva v dosavadní historii.
Jeho cílem je být cenově dostupnější a lepší do města než větší C40 Recharge a XC40 Recharge. Pořád ho ale automobilka pozicuje jako prémiové subkompaktní SUV, takže to s tou cenovou dostupností není tak horké. V Česku je jeho základní cena 869 tisíc korun.
Co za takovou sumu zákazníci dostanou? Kromě pěti dveří a čtyř kol také pětimístný interiér s minimalistickým švédským designem, v němž palubní desce naprosto dominuje vertikálně orientovaný displej o úhlopříčce 12,3″. Je jediným displejem v celém voze a jeho horní část supluje i přístrojový štít.
Zcela autonomní řízení je ještě daleko, říká šéf Volva
Část palubní desky pod čelním sklem funguje jako soundbar – panel s pěti reproduktory. Ten se táhne napříč šířkou celého vozu a takovéto řešení svět vidí v jakémkoliv autě vůbec poprvé. U základního audiosystému jinde v autě reproduktory nejsou, v případě příplatkového systému značky Harman/Kardon přibudou dva širokopásmové reproduktory do zadních dveří a po jednom basovém reproduktoru pod palubní deskou a v zavazadelníku.
Automobilka uvádí, že ve snaze přinést zákazníkům co nejlepší uživatelský zážitek spolupracovala na vývoji s firmami jako Google, Apple či Qualcomm. Na vývoji se podílela také švédská firma ECARX, která se dle vlastního webu zabývá „transformací vozidel do hladce integrovaných informačních, komunikačních a dopravních zařízení“. Díky tomu má EX30 mít „nejlepší možnou infotainmentovou platformu“. Softwarové aktualizace na dálku jsou samozřejmostí.
Technické perličky zahrnují možnost používání smartphonu jako klíče k vozidlu, vlastní aplikace či třeba pokročilý parkovací asistent, který si má dokázat poradit jak s klasickým příčným a podélným parkováním, tak i s šikmými místy či místy v zatáčce.
Nejlépe zrychlující volvo vůbec
Neméně působivá je technika novinky. EX30 sice je „jen“ městský crossover, ale zároveň je v patřičné verzi nejlépe zrychlujícím autem značky Volvo v historii. Verze Twin Motor Performance totiž nabízí dva elektromotory pro pohon všech kol a dává celkový výkon 428 koní a 543 Nm, což zhruba dvě tuny těžký vůz rozpohybuje na stokilometrovou rychlost za pouhých 3,6 sekundy.
Základní verze má pohon pouze zadní nápravy; pracuje tu elektromotor o 272 koních a 343 N.m. Pojí se s ní lithium-železofosfátová baterie o kapacitě 51 kWh, která se zvládne nabíjet výkonem až 134 kW a plně nabitá má stačit na 344 km jízdy.
Varianta s jedním elektromotorem bude k mání také s větší, 69kWh baterií. Ta má kromě schopnosti nabíjení výkonem až 153 kW nikl-mangan-kobaltové složení a dojezd prodlouží na 480 km na jedno nabití. Stejnou baterii má i verze Twin Motor Performance, kde má stačit ke 460 kilometrům jízdy. Všechny verze mají nejvyšší rychlost omezenou na 180 km/h.
Kromě zmíněné techniky je mezi příplatky k mání také kamerový systém pro 360° rozhled kolem vozu, 20″ kola, prosklená střecha nebo 22kW nabíječka na střídavý proud místo standardní jedenáctikilowattové. Vůz je dlouhý 4233 mm, široký 1836 mm a vysoký 1549 mm.
Volvo rovnou odhalilo i verzi Cross Country pro lehký terén, ovšem neposkytlo k ní příliš informací. Snad proto, že vůz má přijít na trh až v příštím roce. Dozvěděli jsme se však, že k mání budou 18″ kola s terénními pneumatikami a vůz bude mít černou přední masku a části pátých dveří.
Má také zvýšenou světlou výšku a tisková zpráva hovoří i o ochranných plechách vpředu, po stranách a vzadu. Zdali to bude skutečná ochrana techniky vozu, či se bude jednat jen o nástavce nárazníků a prahů, zatím není jasné. Přinejmenším v příslušenství by také mohla být zahrádka na střechu třeba pro rezervní pneumatiku, když se takový prvek objevil na obrázcích.
Začíná hluboko pod milionem
Volvo EX30 je už nyní k objednání napříč Evropou včetně Česka za již zmíněnou základní cenu 869 tisíc korun, za kterou je varianta s jedním elektromotorem a menší baterií ve výbavě Core. Ta obsahuje kromě velmi dlouhého seznamu jízdních asistentů a hlídačů také klimatizaci, digitální klíč, tedy možnost odemykat auto pomocí smartphonu, či topení pomocí tepelného čerpadla.
Ceník Volva EX30 | |||
---|---|---|---|
Single Motor | Single Motor Extended Range | Twin Motor Performance | |
Core | 869 000 Kč | 994 000 Kč | - |
Plus | 939 000 Kč | 1 084 000 Kč | 1 144 000 Kč |
Ultra | - | 1 159 000 Kč | 1 219 000 Kč |
Prostřední výbava Plus přidává dvouzónovou klimatizaci, lepší systém digitálního klíče, asistenční systém poloautonomního řízení zahrnující např. asistenta pro odstup od náklaďáku v souběžném pruhu na dálnici či odstup od protijedoucího vozu na užších silnicích, nebo již zmíněný lepší audiosystém Harman/Kardon.
Vrcholová verze Ultra přidává autonomní parkovací asistent se schopností pracovat nejen se standardními místy, kamerový systém s 360° výhledem kolem vozu, prosklenou střechu nebo 22kW palubní nabíječku pro střídavý proud.