Článek
První sada zkoušek Euro NCAP zveřejněná v letošním roce obsahuje výsledky sedmi nových či modernizovaných modelů. I přes stoupající nároky především oblasti bezpečnostní elektroniky jen jediný z nich získal „pouze“ čtyři hvězdičky, nikoliv pět.
Výsledky nejnovější sady testů Euro NCAP | ||||
---|---|---|---|---|
Model | Hvězdičky | Ochrana dospělých | Ochrana dětí vzadu | Bezpečnostní elektronika |
BMW řady 2 kupé | **** | 82 % | 81 % | 64 % |
Ford Tourneo Connect | ***** | 84 % | 82 % | 79 % |
Lexus NX | ***** | 83 % | 87 % | 91 % |
Renault Megane E-Tech Electric | ***** | 85 % | 88 % | 79 % |
Volkswagen ID.5 | ***** | 93 % | 89 % | 85 % |
Volkswagen Polo | ***** | 94 % | 80 % | 70 % |
Volkswagen Taigo | ***** | 94 % | 84 % | 70 % |
Ukázkou, že ani starší auto po modernizaci nemusí dosáhnout mizerného výsledku, je Volkswagen Polo, který prošel faceliftem v loňském roce. Stejně jako při hodnocení předchozího provedení, které proběhlo v roce 2017, získal plný počet hvězdiček. Děkovat za to může přídavku středového airbagu a lepších systémů předcházejících nehodě, které tvoří velkou část hodnocení.
Stejně výborné hodnocení získal i Volkswagen Taigo, crossover založený na stejné platformě jako polo, nazvané MQB-A0. Tisková zpráva uvádí, že většina hodnocení byla právě pro totožnou strukturu převzata, jen některé testy byly provedeny speciálně kvůli jinému tvaru karoserie taiga oproti polu. Platformu MQB-A0 sdílí také např. Škoda Fabia, jejíž pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP zveřejnil loni na podzim.
Nové crash testy: Fabia má pět hvězd, Renault Zoe žádnou a nejlevnější elektromobil jen jednu
Pěti hvězdiček dosáhly také nový Lexus NX a Renault Megane E-Tech Electric. U obou stojí za zmínku špičková ochrana dětí na zadních sedadlech v čelní i boční srážce – všechny části jejich těl jsou hodnoceny jako „dobré“, což je v pětistupňové škále nejlepší možná známka.
Čtyřhvězdičkové hodnocení si odnáší BMW řady 2 kupé a publikace dodává, že vůz dobře chrání posádku a uspokojivě se stará i o zranitelné účastníky provozu, tedy chodce a cyklisty. Chybějící hvězdička má důvod v tom, že automatické nouzové brzdění mělo problém s reakcí na to, když vozu kříží dráhu cyklista. Na chodce a ostatní auta však reagovalo dobře.
Euro NCAP čerstvě zveřejnil také výsledky testů Volkswagenu ID.5 a Fordu Tourneo Connect nové generace, který je „jen“ Volkswagenem Caddy v jiném kabátě. Hodnocení obou aut organizace opět převzala z jejich dříve testovaných sesterských modelů, tedy VW ID.4, resp. právě caddy, a vyzkoušela je jen v těch oblastech, kde se vozy mírně lišily. V obou případech to znamená rovněž pětihvězdičkové hodnocení.
Nejlepší skóre co do procent tentokrát získaly shodně Volkswageny Polo a Taigo za ochranu dospělých – 94 %. V těsném závěsu byl VW ID.5 s 93 % a přes 90 % se dostal ještě Lexus NX u elektronické výbavy – získal 91% hodnocení. Děti chrání nejlépe VW ID.5 s 89 procenty, těsně druhý je Renault Megane E-Tech Electric s 88 % a třetí Lexus NX s 87 %.