Hlavní obsah

Volkswagenu by podle šéfa koncernu více vyhovoval Biden, kvůli podpoře elektromobility

Pro plány německého automobilového koncernu Volkswagen na masovou výrobu elektromobilů po celém světě by bylo příznivějším výsledkem prezidentských voleb ve Spojených státech vítězství kandidáta Demokratické strany Joea Bidena. Uvedl to šéf koncernu Herbert Diess.

Foto: Fabian Bimmer, Reuters

Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess

Článek

Spojené státy nadále čekají na výsledek těsného souboje o Bílý dům, v němž se ve volbách utkal Biden s nynějším republikánským prezidentem Donaldem Trumpem.

„Demokratický program by byl ve větším souladu s naší globální strategií boje s klimatickými změna cestou elektrifikace,” řekl Diess podle agentury Reuters. Dodal nicméně, že Bidenovo vítězství by neodstranilo hrozbu obchodních třenic mezi Spojenými státy a jinými částmi světa.

Nejen emise

Oba kandidáti říkají, že chtějí, aby automobilový průmysl vytvářel více pracovních míst ve Spojených státech, než aby tato místa vznikala v Mexiku nebo v Číně. Dál se ale přístup těchto politiků k automobilovému sektoru a dopravě liší.

Už dřívější prognózy naznačovaly, že vítězství Bidena by hrálo do karet spíše automobilkám, které již v co největší míře vsadily na elektromobily. Podle agentury Reuters se automobilky ve Spojených státech připravují na zpřísňování emisních pravidel a na státní podporu využívání elektromobilů v případě, že zvítězí Biden.

Prodeje elektromobilů v EU strmě rostou, ve třetím čtvrtletí o 212 procent

AutoMoto

Předpokládá se, že Biden v případě zvolení začne mimo jiné pracovat na zrušení rozhodnutí Trumpovy administrativy o zmírnění norem pro spotřebu pohonných hmot a uhlíkové emise do roku 2025, které navrhl předchozí prezident Barack Obama. Automobilky by rovněž mohly čelit výrazně vyšším postihům v případě neplnění norem.

Bidenova politika by však mohla automobilkám v některých směrech také pomoci. Biden totiž slibuje nové daňové pobídky pro nákup elektromobilů a výrazné rozšíření sítě dobíjecích stanic.

Automobilový průmysl tradičně více přispívá na kampaně republikánských politiků. Odborový svaz pracovníků v automobilovém sektoru United Auto Workers (UAW), který má přes 400 000 členů, nicméně letos v dubnu opět podpořil prezidentského kandidáta demokratů.

Rozdělená Amerika protestuje – proti volbám, proti Trumpovi, proti rasismu

Amerika

V předchozích prezidentských volbách ale skoro třetina členů UAW nerespektovala doporučení svazu, když hlasovala pro Trumpa. Členové UAW jsou nyní skeptičtí k dohodám o volném obchodu a obávají se, že přechod k elektromobilům spolu s přísnějšími emisními normami pro nákladní a sportovně-užitkové vozy (SUV), které řada z nich vyrábí, povede k zániku pracovních míst.

Trump se během kampaně snažil z těchto obav těžit. Podle Reuters nepravdivě tvrdí, že Biden podporuje zákaz automobilů s benzinovým pohonem. V říjnovém rozhovoru v televizi Fox Business prohlásil, že demokraté by chtěli, aby v každé rodině byl pouze jeden vůz a aby všechna auta měla elektrický pohon. Demokraté ale žádné omezení počtu aut na jednu rodinu nenavrhují.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám