Článek
Spojené státy nadále čekají na výsledek těsného souboje o Bílý dům, v němž se ve volbách utkal Biden s nynějším republikánským prezidentem Donaldem Trumpem.
„Demokratický program by byl ve větším souladu s naší globální strategií boje s klimatickými změna cestou elektrifikace,” řekl Diess podle agentury Reuters. Dodal nicméně, že Bidenovo vítězství by neodstranilo hrozbu obchodních třenic mezi Spojenými státy a jinými částmi světa.
Nejen emise
Oba kandidáti říkají, že chtějí, aby automobilový průmysl vytvářel více pracovních míst ve Spojených státech, než aby tato místa vznikala v Mexiku nebo v Číně. Dál se ale přístup těchto politiků k automobilovému sektoru a dopravě liší.
Už dřívější prognózy naznačovaly, že vítězství Bidena by hrálo do karet spíše automobilkám, které již v co největší míře vsadily na elektromobily. Podle agentury Reuters se automobilky ve Spojených státech připravují na zpřísňování emisních pravidel a na státní podporu využívání elektromobilů v případě, že zvítězí Biden.
Prodeje elektromobilů v EU strmě rostou, ve třetím čtvrtletí o 212 procent
Předpokládá se, že Biden v případě zvolení začne mimo jiné pracovat na zrušení rozhodnutí Trumpovy administrativy o zmírnění norem pro spotřebu pohonných hmot a uhlíkové emise do roku 2025, které navrhl předchozí prezident Barack Obama. Automobilky by rovněž mohly čelit výrazně vyšším postihům v případě neplnění norem.
Bidenova politika by však mohla automobilkám v některých směrech také pomoci. Biden totiž slibuje nové daňové pobídky pro nákup elektromobilů a výrazné rozšíření sítě dobíjecích stanic.
Automobilový průmysl tradičně více přispívá na kampaně republikánských politiků. Odborový svaz pracovníků v automobilovém sektoru United Auto Workers (UAW), který má přes 400 000 členů, nicméně letos v dubnu opět podpořil prezidentského kandidáta demokratů.
Rozdělená Amerika protestuje – proti volbám, proti Trumpovi, proti rasismu
V předchozích prezidentských volbách ale skoro třetina členů UAW nerespektovala doporučení svazu, když hlasovala pro Trumpa. Členové UAW jsou nyní skeptičtí k dohodám o volném obchodu a obávají se, že přechod k elektromobilům spolu s přísnějšími emisními normami pro nákladní a sportovně-užitkové vozy (SUV), které řada z nich vyrábí, povede k zániku pracovních míst.
Trump se během kampaně snažil z těchto obav těžit. Podle Reuters nepravdivě tvrdí, že Biden podporuje zákaz automobilů s benzinovým pohonem. V říjnovém rozhovoru v televizi Fox Business prohlásil, že demokraté by chtěli, aby v každé rodině byl pouze jeden vůz a aby všechna auta měla elektrický pohon. Demokraté ale žádné omezení počtu aut na jednu rodinu nenavrhují.