Článek
„Klíčovým cílem není růst,” cituje Financial Times finančního ředitele koncernu Arna Antlitze. „Soustředíme se více na kvalitu a marže než na objem prodeje a tržní podíl,” uvedl rovněž Antlitz.
Dodal, že Volkswagen v příštích osmi letech v Evropě zredukuje o 60 procent svůj sortiment benzinových a naftových vozů, který nyní tvoří minimálně sto modelů různých koncernových značek.
Podle listu jde o změnu oproti přístupu dřívějších vedoucích pracovníků podniku. Volkswagen byl průkopníkem „lidového automobilu” ztělesňujícího posedlost automobilového průmyslu růstem, upozorňuje Financial Times.
Volkswagen postaví pro projekt Trinity novou továrnu u Wolfsburgu
„Výrazně jsme snížili fixní náklady, takže jsme méně závislí na objemu prodeje a méně závislí na růstu,” uvedl Antlitz.
Upozornil, že ani plánovaná expanze koncernu v oblasti elektromobilů nebude vytvářet nové výrobní kapacity. „Kapacity nepřidáváme. Postupně přeměňujeme továrny," dodal s odkazem na závody v německých městech Cvikov a Emden, kde byly výrobní linky uzpůsobeny k produkci elektromobilů.
Antlitz nicméně připustil, že předpoklad, že elektromobily budou pro Volkswagen v brzké době stejně ziskové jako modely se spalovací motorem, zpochybnily stoupající ceny surovin pro výrobu baterií.
Většina prodaných škodovek v roce 2030 bude elektrická
„Doufáme, že válka (na Ukrajině) brzy skončí a ceny surovin se minimálně o trochu sníží,” uvedl. Upozornil rovněž, že ceny baterií by měly v dlouhodobějším horizontu snižovat nové technologie.
Nová strategie Volkswagenu podle listu odráží hluboké změny v širším automobilovém sektoru, který se po desetiletí snažil zvyšovat své zisky rozšiřováním prodeje. O rozšiřování prodeje přitom automobilky usilovaly i v případě, že to vyžadovalo poskytování rozsáhlých slev.
Bývalý šéf Volkswagenu Martin Winterkorn, který odstoupil v důsledku skandálu kolem manipulací s emisemi naftových vozů, si stanovil za cíl předehnat konkurenty Toyotu a General Motors a učinit z koncernu do roku 2018 světovou jedničku z hlediska objemu prodeje.
Ve snaze o globální dominanci koncern udržoval značné aktivity na nerentabilních trzích v Severní a Jižní Americe. Volkswagen zaplavoval americký kontinent novými modely, ačkoli mu to přinášelo rozsáhlé ztráty, píše Financial Times.
Koncern Volkswagen by měl postavit továrnu na baterie v Česku, přeje si šéf Škody
Nedostatek čipů v důsledku pandemie covidu-19 nicméně v loňském roce automobilky přinutil ke snižování produkce, zatímco poptávka po automobilech rostla. To umožnilo značkám jako Mercedes a BMW zvýšit ceny jejich modelů a dosáhnout rekordních zisků navzdory nižšímu objemu prodeje.
Podobná strategie katapultovala Volkswagen do čela žebříčku zisků firem tvořících prestižní německý akciový index DAX. Koncern se soustředil na dražší vozy vyráběné jeho luxusními značkami Audi a Porsche, které se podílejí na velké části jeho zisků.
Vedoucí pracovníci VW, Mercedesu i BMW podle listu dávají najevo, že tato strategie bude pokračovat i poté, co problémy v dodavatelských řetězcích poleví. „Skutečně bych rád zdůraznil, že neuplatňujeme strategii založenou na objemu prodeje,” uvedl loni šéf BMW Oliver Zipse.