Článek
Rok 2024 by se měl podle automobilky Volkswagen nést ve znamení modelů GTX, které představují elektrickou alternativu ke spalovacím modelům GTI. Po SUV modelech ID.4 GTX a ID.5 GTX nám automobilka letos nadělí ostrý hatchback ID.3 GTX, ostrý kombík ID.7 GTX Tourer a dočkáme se i výkonné dodávky ID. Buzz GTX.
Hatchback Volkswagen ID.3 GTX se přitom dočká rovnou dvou verzí, přičemž obě na rozdíl od ostatních GTX modelů spoléhají pouze na jeden elektromotor. Jde tak vlastně o alternativu Volkswagenu Golf GTI, který má rovněž poháněnou pouze jednu nápravu.
V obou případech je základem lithium-iontový akumulátor s využitelnou kapacitou 79 kWh, který slibuje dojezd až 600 km na jedno nabití. Baterie podporuje rychlonabíjení při výkonu až 175 kWh, díky čemuž by dobití z 10 na 80 procent mělo za ideálních podmínek trvat asi jen 26 minut. Tedy alespoň dle předběžných dat.
Test Volkswagenu ID.3 po modernizaci: Vyladěno
Základní model ID.3 GTX je osazen elektromotorem o výkonu 210 kW (286 k) s nejvyšším točivým momentem 545 Nm a zrychlení z 0 na 100 km/h slibuje za rovných 6 sekund. Maximální rychlost je až 180 km/h.
Výkonnější verze ID.3 GTX Performance ovšem nabídne až 240 kW (326 k) a zrychlení na 100 km/h za 5,6 sekundy. Maximální rychlost pak dosahuje až 200 km/h. Dynamikou tak ID.3 GTX Performance jen nepatrně zaostává za modelem VW Golf GTI Clubsport.
Oba modely dostaly upravený podvozek, který pomůže lépe přenést vyšší výkon na silnici, verze GTX ale ve standardu nabídne i DCC adaptivní tlumiče. Po designové stránce zaujmou upravené nárazníky, nová 20“ litá kola, leskle černé doplňky nebo výraznější zadní difuzor.
Kabina nabídne zdůrazněné logo GTX, červené prošívání nebo standardně sportovní sedadla, volitelně však budou dostupná i ergoActive sedadla s bohatými možnostmi nastavení a integrovanou opěrkou hlavy.
Palubní deska nabídne 12,9palcovou obrazovku moderního infotainmentu s přepracovaným menu a osvětlenými posuvníky pro nastavení teploty a hlasitosti. Nechybí hlasový asistent IDA s integrovaným chatbotem Chat GPT nebo aplikace Wellness, upravující různé funkce vozidla pro větší komfort na cestách.
„Nové ID.3 GTX Performance je pro mě díky své spontánní a ohromující výkonové charakteristice elektrickým protějškem naší sportovní kompaktní ikony Golf GTI Clubsport. Jak elektrický pohon, tak i přeplňovaný zážehový motor má samozřejmě svůj vlastní jedinečný charakter. Výkonné ID.3 GTX Performance i přesto sdílí s čistokrevným modelem Golf GTI Clubsport stejnou fascinující lehkost při zrychlování,“ uvedl Kai Grünitz, člen představenstva odpovědný za technický vývoj značky Volkswagen.