Článek
V hromadné žalobě zhruba 470 000 majitelů naftových vozů, které zastupoval německý svaz na ochranu spotřebitelů VZBV, se firmě s většinou těch, jejichž stížnost byla shledána oprávněnou, už také podařilo dohodnout.
Volkswagen nabídl jednotlivým žadatelům jednorázové platby, které se budou vypočítávat individuálně. Ten, kdo si vezme peníze, může si ponechat i automobil. Případně může počkat na výsledek vlastního soudního řízení, kdy se soudci budou řídit výkladem Spolkového soudu (BGH). Pak pravděpodobně může doufat, že dostane zpět kupní cenu po odečtení částky za opotřebení vozu. Ten by ale museli vrátit.
Volkswagen rozhodl, které značky si ponechá. Nad rodinným stříbrem stále visí otazník
Na rozdíl od hromadné žaloby nebyla pro jednotlivé žalující vytvořena žádná tabulka, podle níž by se konkrétní částka vypočítávala v závislosti na modelu a stáří vozu. Případy jsou příliš rozdílné.
Právníci VZBV vymohli pro své klienty odškodné 1350 až 6257 eur (35 353 až 163 860 Kč). Dohodu Volkswagen uzavřel už s téměř všemi z 245 000 žadatelů, jejichž nárok byl shledán jako oprávněný. Podle firemních zdrojů jim koncern dohromady zaplatil více než 750 milionů eur (19,7 miliardy Kč).
Předmětem hromadné žaloby byl „skandální motor” EA189. Žaloby firmě přišly i na novější pohon EA 288, o němž Volkswagen tvrdí, že je v pořádku. Za pravdu mu v 99 procentech případů daly i soudy.
Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, který umožňoval manipulovat s testy emisí. Auta díky tomu při kontrolách produkovala výrazně méně emisí než při běžné jízdě.
Dieselgate má rozuzlení u evropského soudu. Software VW označil za nelegální
Odškodnění se u Volkswagenu domáhají i čeští majitelé vozů tohoto výrobce. Zhruba 6800 jich zastupuje společnost Safe Diesel. Vzpruhou jí bylo usnesení Soudního dvora Evropské unie z letošního 17. prosince, které označilo software instalovaný do vozů kvůli manipulaci s emisemi za nelegální.
„Soudní dvůr EU, jehož rozhodnutí jsou vysoce závazná i pro české soudy, postavil najisto, že koncern Volkswagen jednal i vůči 165 000 Čechů protiprávně, a svým jednáním tedy své zákazníky logicky poškodil. Soudy zabývající se žalobami společnosti Safe Diesel by tak již měly řešit pouze otázku výše vzniklé škody a po letech soudních sporů konečně zasažené spotřebitele odškodnit,” uvedl v polovině prosince mediální zástupce Safe Diesel Ondřej Píša.