Článek
Jsou to právě pevné částice z brzd, tzv. brzdový prach, od kterého máte černá kola, pokud auto delší dobu nemyjete. Tyhle částice jsou podobně nebezpečné, jako ty z motoru.
Volkswagen Testing Brake Dust Particle Filter on a Golf https://t.co/JWwsecMiMh
— Flyin18T (@Flyin18T) April 25, 2019
Nad tímto problémem uvažuje i Evropská unie, která si v současnosti nechává zpracovávat údaje a všeobecně se očekává, že k povinné instalaci filtrů pevných částic do brzd pro nová auta jednou dojde. Volkswagen něco takového už zkouší, alespoň podle informací webů AutoEvolution a Carscoops. Zveřejnily fotografie, na kterých jsou vidět jakési konstrukce na brzdovém kotouči, umístěné za třmeny ve směru otáčení kotouče.
Je to poprvé, co vidíme takové filtry na produkčním autě, ale technologie jako taková se představila už dříve. Vyvinula ji firma Mann+Hummel a říká, že dokáže zachytit až 80 % sazí vytvořených při brzdění.
Ve starší tiskové zprávě Mann+Hummel píše, že filtrům nevadí extrémně vysoké teploty, které jsou u brzd běžné. Problémem není ani sníh a voda, které se v prostoru kol běžně vyskytují.
Firma uvádí, že jen v Německu je každoročně vytvořeno až 10 tisíc tun sazí z brzd, nejvíce pochopitelně u křižovatek. Ovšem nejsou to jen auta, která produkují tyto škodliviny – v londýnském metru bylo podle firmy naměřeno 500–1120 mikrogramů vdechnutelných pevných částic na metr krychlový, což je 10–22x víc, než dovoluje nařízení Evropské unie.
Samozřejmě, u aut naráží takový filtr na problém zvyšování neodpružené hmotnosti, a tedy možné snížení komfortu jízdy, pokud na to nebude odpružení patřičně připraveno. Cílem firmy Mann+Hummel je srazit hmotnost jednoho filtru pod 500 gramů, ale ani to není u neodpružené hmotnosti zanedbatelná hodnota.