Článek
Jak to fungovalo? Tým ve West Virginia University, který spolupracuje s mezinárodní agenturou pro čistou dopravu (International Council on Clean Transportation) zjistil, že v automobilech dodávaných na americký trh s naftovými motory v letech 2009 až 2015 je speciální software, který dokáže zjistit testovací cyklus měření emisí.
Není to nic složitého. Testovací cyklus má svá pravidla, takže pokud auto najelo na tento cyklus, software automaticky „přidusil“ motor, aby vykazoval nižší emise, než normálně měl. A nebylo to málo. Podle zatím neoficiálních informací měly mít vozy v normálním provozu až 40krát více emisí oxidů dusíku, než tomu bylo v testovacím režimu.
O které vozy jde? Jsou to menší auta, která nepoužívají vstřikování močoviny do výfukového systému, tedy Beetle, Jetta, Golf, Passat a Audi A3. Močovina, která se používá u velkých naftových vozidel, jako je Volkswagen Touareg, totiž chemicky redukuje oxidy dusíku.
EPA vznesla dotaz na Volkswagen, zda je tohle možné a Volkswagen se prý bez zapírání přiznal. Agentura o tom informuje na svých stránkách, Volkswagen nic nepotvrdil, ale ani nevyvrátil. Jen hovoří o tom, že ve vyšetřování s EPA spolupracuje.