Článek
Fanoušci značky Volkswagen si jistě pamatují na polovinu 90. let, kdy se fenoménem stalo Polo Harlekin - malý pestrobarevný volkswagen, který původně neměl být na prodej, ale pro obrovský zájem fanoušků ho automobilka nakonec vyrobila 3806 kusů.
Nizozemské zastoupení automobilky nyní přichází s pokračovatelem - moderním Polem ve stejném zbarvení. Protože se originální Polo Harlekin začalo prodávat v roce 1995, nový vůz se dá považovat za oslavu čtvrtstoletí této legendární verze. Odhaleno však bylo až 18. ledna letošního roku - na tzv. Modré pondělí, údajně nejdepresivnější den v roce, aby ho trochu oživilo.
Stejně jako původní Polo Harlekin není jeho novodobá reinkarnace určena k prodeji zákazníkům. Na rozdíl od toho původního existuje jen v jediném kuse, ne ve dvaceti, a Volkswagen se taky nejspíš nenechá přesvědčit, aby ho začal prodávat.
A jak to bylo s originálem? Psal se rok 1994 a Volkswagen přišel se stavebnicovým systémem pro konfigurace nových aut, který se skládal ze čtyř částí - pohon, výbava, příplatky a barva. Cílem bylo usnadnit zákazníkům výběr verze auta. Pro každou část byla zvolena jiná barva.
Aby si to zákazníci dokázali lépe představit, a taky pro marketingové účely, Volkswagen postavil 20 aut, jejichž karoserie byly v různých kombinacích modré Chagall pro motor, žluté Ginster pro výbavu, červené Tornado pro příplatky a pistáciově zelené pro lakování karoserie.
Fanouškům a zákazníkům značky se tahle reklama tak zalíbila, že okamžitě začali automobilku žádat o zařazení „harlekýnů” do normální nabídky. Ta svolila a od roku 1995 začala tyto vozy nabízet v limitované sérii 1000 kusů.
Trik byl ale v tom, že si zákazníci nemohli vybrat barevnou kombinaci, mohli chtít prostě jen verzi Harlequin; vnitřní výbava a čalounění byly u všech stejné. Tato auta totiž vznikala poněkud specificky. Továrna chrlila normální pola s patřičným interiérem, ovšem zevnějšek měl celý jednu z oněch čtyř barev.
Mechanici pak hotovým autům vzájemně prohazovali panely karoserie, až docílili stavu, kdy každý kus auta má jinou barvu. Takže ve výsledku některá Pola Harlekin měla rám karoserie červený a např. levé přední dveře zelené, jiná to měla opačně - anebo taky úplně jinak v rámci oněch čtyř barev.
Barevných kombinací tak bylo nesčetně a v rámci 3806 celkem vyrobených aut - u původní tisícovky VW neskončil, třebaže jen těch 1000 aut se dodávalo i s unikátním přívěskem na klíče - tak najít dva totožné harlekýny není snadný úkol. Tím spíš dnes, kdy řada z nich jistě podlehla korozi či vážné nehodě.