Článek
Dosud se passatů po celém světě prodalo přes 15 miliónů kusů a jeho výroba pokračuje aktuální sedmou generací.
Příchod Volkswagenu Passat, který byl oficiálně představen na tiskové konferenci v Curychu, znamenal pro německého výrobce východisko z vážné krize. Populární menší model Brouk, který byl v době svého vzniku koncem 30. let revolučním vozidlem, se na přelomu 60. a 70. let v Německu stále vyráběl, ale beznadějně zastarával a úspěch neměli ani jeho nástupci, kteří se urputně drželi kdysi převratné koncepce se vzduchem chlazeným motorem vzadu.
Passat tak byl v roce 1973 prvním volkswagenem s motorem vpředu a pohonem předních kol. O rok později ho se stejnou koncepcí následoval model Golf, který se zanedlouho po nástupu na trh stal etalonem vozů nižší střední třídy a v současnosti se také vyrábí ve své sedmé generaci.
První generace Passatu byla odvozena od modelu Audi 80 a její vzhled navrhl renomovaný italský automobilový designér Giorgio Giugiaro. Vůz se vyráběl v továrně v německém Emdenu nejprve jako sedan s třídveřovou a pětidveřovou karoserií se splývavou zádí a koncem roku 1973 přibylo praktické kombi. Přestože byl model na dnešní dobu vybaven poněkud spartánsky, elegantně líbivá, 4,2 metru dlouhá karoserie zákazníky zaujala a již v prvním roce výroby se prodalo 133 000 kusů a do prosince 1976 byl vyroben první milión passatů.
Počátkem 80. let přestal být Passat spřízněným modelem s Audi 80 a vydal se vlastní cestou. Karoserii se splývavou zádí nahradil čtyřdveřový sedan, který se vyráběl pod názvem Santana také v Číně, v USA pod názvem Quantum. Kombi v nabídce zůstalo a přibyla také varianta s pohonem všech kol. V roce 1991 podepsal Volkswagen smlouvu s Bratislavskými automobilovými závody (BAZ), kde se Passat začal montovat.
Aktuální sedmá generace Passatu se vyrábí od konce roku 2010. Současný typ je o více než půl metru delší, o 20 centimetrů širší a deset centimetrů vyšší, než byl model první generace. Nabízí se v tradičním provedení sedan a variant (kombi). Automobilu nechybějí nejnovější technické vymoženosti, jako je systém stop/start, který vypíná motor při zastavení vozu, funkce automatického brzdění nebo systém rozpoznávající únavu řidiče. Od roku 2008 se také vyrábí od Passatu odvozené stylové čtyřdveřové kupé s označením CC.
Mezi hlavní přednosti, kterými Passat vždycky ohromoval, patří kromě pohodlí, spolehlivosti a motorů také rozměrný zavazadlový prostor. To z něj udělalo spolu s konkurenčním Seatem Toledo a Fordem Mondeo oblíbenou volbu taxikářů i manažerů, kteří se přepravují na delší vzdálenosti.
Passaty využívá především ke stíhání pirátů silnic od roku 2009 i Policie ČR. Tyto vrcholné modely R36, které je na první pohled obtížné rozeznat od běžných verzí, mají 300 koní, stokilometrové rychlosti z nuly dosáhnou za 5,5 vteřiny a mohou jet rychlostí až 250 kilometrů v hodině. Policisté absolvují k jejich řízení speciální školení.